Formalności związane z firmą transportową

W tym dziale znajdziesz poradniki związane m.in z prawidłowy zabezpieczeniem ładunku, bezpieczeństwem podczas ładunku itp.
Awatar użytkownika
slavka1981
Użytkownik
Użytkownik
Posty:1
Rejestracja:21 paź 2016, o 11:41
Uprawnienia:B
Re: Formalności związane z firmą transportową

Post autor: slavka1981 » 21 paź 2016, o 11:48

Witam chciałby założyć firmę transportową przewóz osób busem 9 osobowym, pozostając na etacie. Czy muszę mieć jakąś licencję na przewóz osób? Jeśli tak to gdzie i jak się ją wyrabia? W jaki sposób mogę do firmy wnieść prywatny nowy samochód? Czy lepiej kupić auto już na firmę? Jaką formę prawną takiej firmy polecacie najbardziej w takim przypadku? Czy mogę korzystać z ulg podatkowych pozostając na etacie? Bardzo proszę o rady i ślicznie dziękuję :D

Awatar użytkownika
Wolf
Moderator
Moderator
Posty:1633
Rejestracja:18 lis 2013, o 11:18
Samochód:Fiat Ducato
Firma:PHU
Uprawnienia:B
Lokalizacja:Zachodniopomorskie

Re: Formalności związane z firmą transportową

Post autor: Wolf » 21 paź 2016, o 14:17

na europę nie potrzebujesz licencji, natomiast na kraj już tak, ogólnie sugeruję ją sobie wyrobić

Awatar użytkownika
symyrytyfy
Użytkownik
Użytkownik
Posty:78
Rejestracja:17 gru 2013, o 11:33
Uprawnienia:B,C,C+E

Re: Formalności związane z firmą transportową

Post autor: symyrytyfy » 21 paź 2016, o 21:00

Jeżeli chcesz wykonywać przewóz zarobkowy (a właśnie po to zakładasz firmę) to potrzebna Ci licencja na kraj i licencja wspólnotowa.
http://transtica.pl/news/92/65/Przewoz- ... rwsza.html tutaj masz wszystko opisane.

Awatar użytkownika
Wolf
Moderator
Moderator
Posty:1633
Rejestracja:18 lis 2013, o 11:18
Samochód:Fiat Ducato
Firma:PHU
Uprawnienia:B
Lokalizacja:Zachodniopomorskie

Re: Formalności związane z firmą transportową

Post autor: Wolf » 23 paź 2016, o 14:15

symyrytyfy pisze:Jeżeli chcesz wykonywać przewóz zarobkowy (a właśnie po to zakładasz firmę) to potrzebna Ci licencja na kraj i licencja wspólnotowa.
http://transtica.pl/news/92/65/Przewoz- ... rwsza.html tutaj masz wszystko opisane.
Poproszę podstawę prawną wg której wymagana jest licencja międzynarodowa na zarobkowy przewóz osób autem o dmc 3500kg przystosowanym do przewozu 8-9 osób łącznie z kierowcą, na kraj owszem na międzynarodówce nie spotkałem się z takim pojęciem, z informacji od urzędnika nie jest ona konieczna.

Awatar użytkownika
0liwski
Moderator
Moderator
Posty:322
Rejestracja:30 wrz 2016, o 23:23
Samochód:KILKA...Sp.z.o.o.
Uprawnienia:B, C
Lokalizacja:POMORSKIE

Re: Formalności związane z firmą transportową

Post autor: 0liwski » 3 lis 2016, o 00:05

Wolf pisze:
symyrytyfy pisze:Jeżeli chcesz wykonywać przewóz zarobkowy (a właśnie po to zakładasz firmę) to potrzebna Ci licencja na kraj i licencja wspólnotowa.
http://transtica.pl/news/92/65/Przewoz- ... rwsza.html tutaj masz wszystko opisane.
Poproszę podstawę prawną wg której wymagana jest licencja międzynarodowa na zarobkowy przewóz osób autem o dmc 3500kg przystosowanym do przewozu 8-9 osób łącznie z kierowcą, na kraj owszem na międzynarodówce nie spotkałem się z takim pojęciem, z informacji od urzędnika nie jest ona konieczna.
Ale czy firma świadcząca usługi regularnego przewozu... powiedzmy Polska- Niemcy albo Polska-Holandia..itp, itd... to wówczas jest traktowana jako transport międzynarodowy... czy również po Polsce..? :(
Kierowca międzynarodówki to...stan umysłu... ;)

Awatar użytkownika
Wolf
Moderator
Moderator
Posty:1633
Rejestracja:18 lis 2013, o 11:18
Samochód:Fiat Ducato
Firma:PHU
Uprawnienia:B
Lokalizacja:Zachodniopomorskie

Re: Formalności związane z firmą transportową

Post autor: Wolf » 3 lis 2016, o 08:59

0liwski pisze:
Wolf pisze:
symyrytyfy pisze:Jeżeli chcesz wykonywać przewóz zarobkowy (a właśnie po to zakładasz firmę) to potrzebna Ci licencja na kraj i licencja wspólnotowa.
http://transtica.pl/news/92/65/Przewoz- ... rwsza.html tutaj masz wszystko opisane.
Poproszę podstawę prawną wg której wymagana jest licencja międzynarodowa na zarobkowy przewóz osób autem o dmc 3500kg przystosowanym do przewozu 8-9 osób łącznie z kierowcą, na kraj owszem na międzynarodówce nie spotkałem się z takim pojęciem, z informacji od urzędnika nie jest ona konieczna.
Ale czy firma świadcząca usługi regularnego przewozu... powiedzmy Polska- Niemcy albo Polska-Holandia..itp, itd... to wówczas jest traktowana jako transport międzynarodowy... czy również po Polsce..? :(
Tutaj sprawa jest ogólnie poplątana zamieszana, zdecydowana większość przewoźników jest "vatovcami" i teraz wykonując przewóz osób np z PL do F musisz zapłacić podatek vat proporcjonalnie do pokonanej trasy w danym kraju, czyli np kasując pasażera 400 zł w tej cenie musisz mieć wliczony nasz polski vat 8% niemiecki i francuski, tutaj nie wiem jakie stawki są , ale bazując na wysokim vacie wyglądało by to mniej więcej tak: 325 kwota netto i 75 dzielone na kraje, 10zł vat do US w PL, 50 zł do US w DE, 15 zł do US w FR, oczywiście kwoty wyssane z palca ale chodzi o obrazkowe przekazanie treści.

Natomiast jak mi kobieta w wydziale komunikacji powiedziała: niby powinna być licencja, ale większość przewoźników lekkimi pojazdami jej nie posiada i do tej pory im się udaje, niech pan robi co chce, do granicy mamy kilka km więc jest szansa że nikt się nie przyczepi.

Awatar użytkownika
0liwski
Moderator
Moderator
Posty:322
Rejestracja:30 wrz 2016, o 23:23
Samochód:KILKA...Sp.z.o.o.
Uprawnienia:B, C
Lokalizacja:POMORSKIE

Re: Formalności związane z firmą transportową

Post autor: 0liwski » 3 lis 2016, o 11:03

Wolf pisze:
Tutaj sprawa jest ogólnie poplątana zamieszana, zdecydowana większość przewoźników jest "vatovcami" i teraz wykonując przewóz osób np z PL do F musisz zapłacić podatek vat proporcjonalnie do pokonanej trasy w danym kraju, czyli np kasując pasażera 400 zł w tej cenie musisz mieć wliczony nasz polski vat 8% niemiecki i francuski, tutaj nie wiem jakie stawki są , ale bazując na wysokim vacie wyglądało by to mniej więcej tak: 325 kwota netto i 75 dzielone na kraje, 10zł vat do US w PL, 50 zł do US w DE, 15 zł do US w FR, oczywiście kwoty wyssane z palca ale chodzi o obrazkowe przekazanie treści.

Natomiast jak mi kobieta w wydziale komunikacji powiedziała: niby powinna być licencja, ale większość przewoźników lekkimi pojazdami jej nie posiada i do tej pory im się udaje, niech pan robi co chce, do granicy mamy kilka km więc jest szansa że nikt się nie przyczepi.
Oj tutaj możesz nie mieć racji. Podatek VAT jest dla firmy taki, jakie ma w miejscu zarejestrowania... Moim zdaniem na pewno tak to księgujesz.
Tu nie mają znaczenia paragony paliwowe czy nawet faktury za cokolwiek z kraju innego niż stawki podatkowe w miejscu rejestracji firmy.
Co do transportu międzynarodowego.... cóż...może być różnie zatem... Możemy zatem uznać, ze jedna kontrola zinterpertuje to tak, a inna kontrola drogowa już inaczej... :roll:
Kierowca międzynarodówki to...stan umysłu... ;)

Awatar użytkownika
Wolf
Moderator
Moderator
Posty:1633
Rejestracja:18 lis 2013, o 11:18
Samochód:Fiat Ducato
Firma:PHU
Uprawnienia:B
Lokalizacja:Zachodniopomorskie

Re: Formalności związane z firmą transportową

Post autor: Wolf » 3 lis 2016, o 13:36

0liwski pisze:
Wolf pisze:
Tutaj sprawa jest ogólnie poplątana zamieszana, zdecydowana większość przewoźników jest "vatovcami" i teraz wykonując przewóz osób np z PL do F musisz zapłacić podatek vat proporcjonalnie do pokonanej trasy w danym kraju, czyli np kasując pasażera 400 zł w tej cenie musisz mieć wliczony nasz polski vat 8% niemiecki i francuski, tutaj nie wiem jakie stawki są , ale bazując na wysokim vacie wyglądało by to mniej więcej tak: 325 kwota netto i 75 dzielone na kraje, 10zł vat do US w PL, 50 zł do US w DE, 15 zł do US w FR, oczywiście kwoty wyssane z palca ale chodzi o obrazkowe przekazanie treści.

Natomiast jak mi kobieta w wydziale komunikacji powiedziała: niby powinna być licencja, ale większość przewoźników lekkimi pojazdami jej nie posiada i do tej pory im się udaje, niech pan robi co chce, do granicy mamy kilka km więc jest szansa że nikt się nie przyczepi.
Oj tutaj możesz nie mieć racji. Podatek VAT jest dla firmy taki, jakie ma w miejscu zarejestrowania... Moim zdaniem na pewno tak to księgujesz.

Tu nie mają znaczenia paragony paliwowe czy nawet faktury za cokolwiek z kraju innego niż stawki podatkowe w miejscu rejestracji firmy.
Co do transportu międzynarodowego.... cóż...może być różnie zatem... Możemy zatem uznać, ze jedna kontrola zinterpertuje to tak, a inna kontrola drogowa już inaczej... :roll:

HALLO, mówimy tutaj o transporcie osobowym nie towarowym !!! a to wbrew pozorom olbrzymia różnica

http://ksiegowosc.infor.pl/podatki/vat/ ... -osob.html

druga strona ostatni wers.

Awatar użytkownika
0liwski
Moderator
Moderator
Posty:322
Rejestracja:30 wrz 2016, o 23:23
Samochód:KILKA...Sp.z.o.o.
Uprawnienia:B, C
Lokalizacja:POMORSKIE

Re: Formalności związane z firmą transportową

Post autor: 0liwski » 3 lis 2016, o 14:17

Wolf pisze:
0liwski pisze:
Wolf pisze:
Tutaj sprawa jest ogólnie poplątana zamieszana, zdecydowana większość przewoźników jest "vatovcami" i teraz wykonując przewóz osób np z PL do F musisz zapłacić podatek vat proporcjonalnie do pokonanej trasy w danym kraju, czyli np kasując pasażera 400 zł w tej cenie musisz mieć wliczony nasz polski vat 8% niemiecki i francuski, tutaj nie wiem jakie stawki są , ale bazując na wysokim vacie wyglądało by to mniej więcej tak: 325 kwota netto i 75 dzielone na kraje, 10zł vat do US w PL, 50 zł do US w DE, 15 zł do US w FR, oczywiście kwoty wyssane z palca ale chodzi o obrazkowe przekazanie treści.

Natomiast jak mi kobieta w wydziale komunikacji powiedziała: niby powinna być licencja, ale większość przewoźników lekkimi pojazdami jej nie posiada i do tej pory im się udaje, niech pan robi co chce, do granicy mamy kilka km więc jest szansa że nikt się nie przyczepi.
Oj tutaj możesz nie mieć racji. Podatek VAT jest dla firmy taki, jakie ma w miejscu zarejestrowania... Moim zdaniem na pewno tak to księgujesz.

Tu nie mają znaczenia paragony paliwowe czy nawet faktury za cokolwiek z kraju innego niż stawki podatkowe w miejscu rejestracji firmy.
Co do transportu międzynarodowego.... cóż...może być różnie zatem... Możemy zatem uznać, ze jedna kontrola zinterpertuje to tak, a inna kontrola drogowa już inaczej... :roll:

HALLO, mówimy tutaj o transporcie osobowym nie towarowym !!! a to wbrew pozorom olbrzymia różnica

http://ksiegowosc.infor.pl/podatki/vat/ ... -osob.html

druga strona ostatni wers.
Heh.. Ale WOLF...Pogubiłęś się mocno..

To o czym teraz piszesz to:
"Minister Finansów wyjaśnia również, że dla celów opodatkowania podatkiem VAT w Polsce istotne jest miejsce świadczenia usług. Przepisy regulujące miejsce świadczenia przy świadczeniu usług co do zasady określone zostały w art. 28a– 28o ww. ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku świadczenia usług transportu pasażerów nieistotne jest miejsce rozpoczęcia podróży.
Miejscem świadczenia tych usług, co do zasady, jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości (art. 28f ust. 1 ustawy). Wyjątek dotyczy usług transportu międzynarodowego osób świadczonego środkami transportu morskiego lub lotniczego, dla których w celu uproszczenia rozliczeń postanowiono, że miejscem świadczenia jest terytorium kraju.
Tego rodzaju uproszczeń nie można było jednak wprowadzić dla transportu drogowego osób, gdyż powinien on być opodatkowany w każdym z państw, w którym ma miejsce."
I tutaj cóż - znowu powracamy - jeden US tak a inny US siak.
Zaś rozmawialiśmy o przepisach konieczności licencji na terenie Polski czy też jej braku jeśli chodzi o przewóz międzynarodowy. :mrgreen:
Kierowca międzynarodówki to...stan umysłu... ;)

Awatar użytkownika
Jacus64
Posty:3
Rejestracja:2 lip 2018, o 15:54

Re: Formalności związane z firmą transportową

Post autor: Jacus64 » 5 wrz 2018, o 13:07

Warto także zwrócić uwagę na poboczne aspekty związane z firmą transportową jak montaż lokalizatorów GPS. Dzięki nim będziesz mógł zaoszczędzić, a także będziesz zabezpieczony na ewentualną kradzież. Ja współpracuję z firmą TRANSMOBIL i mogę Ci spokojnie ją polecić. Ich lokalizatory mają świetne zasilanie i są bardzo dokładne.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Poradniki”