Dodatkowy Akumulator

W tym dziale znajdziesz informacje dotyczące m.in wyboru nawigacji, CB radia oraz internetu w Polsce i zagranicą.
Awatar użytkownika
wichura
Posty:51
Rejestracja:12 cze 2013, o 23:02
Samochód:Ducato
Firma:Juhnke
Uprawnienia:B
Lokalizacja:Gorzów Wielkopolski
Kontakt:
Dodatkowy Akumulator

Post autor: wichura » 16 cze 2013, o 23:06

Dodatkowy akumulator w busie jest bardzo przydatny, gdy nie chcemy się stresować tym że przetwornicą, radiem czy webasto rozładujemy akumulator samochodu i utkniemy na pustkowiu.
Niestety w wielu przypadkach firma kupując Busa - kupuje go bez fabrycznie montowanego 2giego akumulatora, lub, nie zakłada go wraz z webasto (często jest taka możliwość, by zamontować 2gą baterię dla webasto w firmie instalującej).

W moim samochodzie również była sytuacja że cały osprzęt podłączony był do baterii głównej, i niejednokrotnie obudziłem się z powodu "wypompowanej" baterii i to zmusiło mnie to ruszenia czupryną, ponieważ nowoczesny sterownik ładowania (prawdziwy, a nie chińczyk za 20zł z alledrogo) kosztuje ok 2tyś PLN.
W efekcie dostawiłem 2gi akumulator (86Ah 12V) i zbudowałem sterownik (jeszcze w fazie rozwojowej) do ładowania go podczas pracy silnika.

jak tylko powstanie końcowa wersja sterownika, podzielę się z zainteresowanymi osobami.
Wiem, że większość współforumowiczów nie pała się elektroniką, więc będę budował gotowe zestawy i oddawał je po koszcie zakupionych części.

Postaram się by było łatwe w montażu. Dla osób które kompletnie nie chcą się babrać w prądzie - można będzie spróbować się umówić na trasie.

Ja do swojej konstrukcji na drugi aku podłączyłem:
oświetlenie dodatkowe w kabinie (listwa LED)
oświetlenie kurnika (łącznie z dodatkowymi punktami LED)
nagrzewnicę / klimatyzację postojową
radio samochodowe
przetwornicę
ładowarki telefonów
2 gniazda zapalniczki
kompresor powietrza (dla poduszek)

bateria wytrzymuje spokojnie 36 godzin z włączonym radiem, przetwornica dla laptopa, webasto i oświetleniem w kabinie i kurniku + ładowarki telefonów.
Alter'Ego w trasie - http://www.facebook.com/gabriellashat - Zapraszam!

Awatar użytkownika
Art73
Użytkownik
Użytkownik
Posty:5
Rejestracja:27 cze 2013, o 12:40
Samochód:Renault Master III
Firma:Własna
Uprawnienia:A,B,C,D,E,T

Re: Dodatkowy Akumulator

Post autor: Art73 » 27 cze 2013, o 12:42

Chętnie zakupiłbym taki system. Jak tylko doprowadzisz projekt do końca to napisz

Awatar użytkownika
toper
Posty:74
Rejestracja:21 cze 2013, o 18:15
Samochód:Sprinter
Firma:PTP-Trans
Uprawnienia:B,C

Re: Dodatkowy Akumulator

Post autor: toper » 25 lip 2013, o 11:56

Też się piszę na takie sterowanie, myślałem nad zwykłym włącznikiem do odseparowania dodatkowego akumulatorka oczywiście sterowanie przez przekaźnik ale to musiał bym pamiętać o odseparowaniu po zgaszeniu auta i dopiero po odpaleniu załączać ładowanie drugiego. Można do tego celu użyć też zwyczajnego automatu do włączania świateł za 20zl do zakupienia takie widziałem i połączyć to z cewką o rozsądnej mocy i też powinno chodzić ale nie jestem tak bardzo zaprzyjaźniony z elektroniką jak kolega wichura tak więc już od roku nad tym pracuję i nadal postępu nie widać :)

Awatar użytkownika
wichura
Posty:51
Rejestracja:12 cze 2013, o 23:02
Samochód:Ducato
Firma:Juhnke
Uprawnienia:B
Lokalizacja:Gorzów Wielkopolski
Kontakt:

Re: Dodatkowy Akumulator

Post autor: wichura » 21 sie 2013, o 03:29

W sumie zamykam już projekt, jeszcze fakt: w fazie testowej - ale już czuję w powietrzy dobry rezultat.
7 schematów sprawdzonych, każdy zaskakiwał mnie czymś innym, aż do momentu kiedy poszedłem po rozum do głowy i zacząłem myśleć jak dawniej myśleli twórcy mercedesa: Im prościej - tym lepiej. I oto kocowy efekt, koszt
1. samego układziku to 48zł
2. Przewody zasilające (0,5m od strony akumulatora dodatkowego, 3m od strony akumulatora samochodu) to 35zł
3. Klemy mosiężne to 14zł (okrągłe)
4. koszta przesyłki paczką (jak dobrze pamiętam) to 18zł (poczta polska)

Obecnie myślę jeszcze nad płytką montażową, taką, którą można zalać bitumenem lub gumą, by układzik był w sumie niezniszczalny ;) (do pewnych prądowych i napięciowych granic oczywiście.)
Przekaźnik główny, ma wydajność 60 Amper (to wystarcza w zupełności by nie stanąć w płomieniach, hehehe )
Przekaźnik sterujący - załącza przekaźnik główny
reszta części to regulowana dioda zenera o dużej obciążalności, kilka oporników i trochę Cyny i ok pół godziny zabawy z lutownicą.

Za 2 tygodnie złożę kilka takich układzików i ogłoszę ile jest sztuk dostępnych od ręki, a wtenczas telefonicznie (najlepiej sms) można się zgadać i albo wyślę pocztą, albo spotkamy się i założę układzik w waszym samochodzie (za przysłowiowa kawę ;) )

!!!UWAGA!!!
Dla tych co mają problem z wyborem dodatkowego akumulatora, informacyjnie:
~ MUSI to być sprawny akumulator (najlepiej nowy, lub używany z innego auta i był w stanie zakręcić rozrusznikiem)
~ Nie ma ograniczeń pojemności Akumulatora (byle by się zmieścił w miejscu gdzie chcesz go umocować) osobiście proponuje akumulatory w zakresie 90-120Ah pojemności. większe tez mogą być, ale im większa bateria - tym dłużej się ładuje - mój 90Ah potrzebuje ok 4h jazdy by naładować się od minimum (rozłączające się webasto lub przetwornica) do prawie pełna.
Sam układzik mam przymocowany do Dodatniej klemy akumulatora (w układziku, na głównym przekaźniku jest uchwyt na śrubę M6 - 5,5mm )
Wszelkie wariacje np. wyprowadzenia, czy uchwyty na przewody innych urządzeń - do uzgodnienia

Poniżej 2 zdjęcia pokazujące jak duże jest to ustrojstwo:
DSC00486a.jpg
DSC00487a.jpg
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Alter'Ego w trasie - http://www.facebook.com/gabriellashat - Zapraszam!

Awatar użytkownika
wichura
Posty:51
Rejestracja:12 cze 2013, o 23:02
Samochód:Ducato
Firma:Juhnke
Uprawnienia:B
Lokalizacja:Gorzów Wielkopolski
Kontakt:

Re: Dodatkowy Akumulator

Post autor: wichura » 25 sie 2013, o 00:14

I wyszła niespodzianka z układzikiem, muszę jeszcze troszeczkę go poprawić jak zjadę do domu. okazało się że po podłączeniu do innego Busika, który ma wyższe napięcie ładowania niż mój bus (u mnie to 13,8V) i zaczęło się "trzaskanie" przekaźnikiem, zaczynał skakać zanim się załączył i rozłączył - po kilku minutach atakowania takimi impulsami - układzik szlag trafił - niestety. Ale wiem co jest przyczyną, zostanie to poprawione.
Jedynie kolegę z blaszaka muszę przeprosić mocno i podrzucić mu nowy układzik - bo ten za który zapłacił może skończyć podobnie.
Alter'Ego w trasie - http://www.facebook.com/gabriellashat - Zapraszam!

Awatar użytkownika
lukaszBdG
Posty:53
Rejestracja:27 kwie 2013, o 09:57
Samochód:Renault Master
Firma:Artnex Spedycja

Re: Dodatkowy Akumulator

Post autor: lukaszBdG » 31 sie 2013, o 19:22

Po pierwsze - nie rob nic za kawe :) bo tym rodziny nie wykarmisz ;)
Po drugie - marnujesz sie chłopie na busie hehe :)
jestem pełen podziwu ogarnienia tego wszystkiego i na pewno bede sie pisal na jeden taki sprzet , tylko tu sie nasuwa moje pytanie . Na dzien dzisiejszy masz ladowanie 13,8 tak ? Ale z doświadczenia mechanika wiem ze alternator z czasem zaczyna ładować mniej lub więcej i co wtedy ? Pozdro i powodzenia w projekcie !

Awatar użytkownika
wichura
Posty:51
Rejestracja:12 cze 2013, o 23:02
Samochód:Ducato
Firma:Juhnke
Uprawnienia:B
Lokalizacja:Gorzów Wielkopolski
Kontakt:

Re: Dodatkowy Akumulator

Post autor: wichura » 11 wrz 2013, o 00:49

1. Po prostu kiedyś i ja będę potrzebował pomocy to będę wiedział do kogo się zwrócić, dlatego to działa w zasadzie przysługa za przysługę ;)
2. Gdybym nie jeździł na busie, to bym tego nie wymyślił, i w ogóle by mie nie było na tym forum ;P poza tym, do stołu nie sięgałem, a ojcu kluczyki podbierałem od samochodu ;) Więc raczej powołanie mnie pchnęło za fajerę, a to co robię dodatkowo to typowo hobbystycznie - a to się przydaje jak widać
3. Kiedyś alternatory były sterowane z wbudowanego regulatora napięcia, podawane napięcie "wybudzające" altek do pracy podawane było z zewnątrz przez dodatkowy kabelek (benzyniaki) lub jeden z 2-3 kabelków (stare klekoty z obrotkiem) i faktycznie, zależnie od prędkości obrotowej silnika napięcie skakało w górę i w dół. Teraz do altków nie ma dodatkowych przewodów, a jeśli są - są to tylko przewody sterujące z komputera pokładowego. i generalizując samochody osobowe produkowane od ok 2000 roku mają już elektroniczne sterowanie centralne z (komputera pokładowego) i to on odpowiada za napięcie, typowe jest teraz 14,1V - dostosowane do tego, by wstawić aku żelowe, lub bezobsługowe (ładowanie w trybie pasywnym/podtrzymującym, nie powoduje tak szybkiego wygotowania elektrolitu ) a dla nas wygląda to tak:
Fiat Ducato 3.0 - 13,8V
Fiat Ducato 2.3 - 14.0V
Peugot Boxer 3.0 14,0V (20 minut od rozruchu ma napięcie 14,8V "szybkiego ładowania")
Mercedes Sprinter 2.2 - 13,9V (14,4V przez 30 minut od rozruchu)
Ale to też jest wszystko zależne, od wyposażenia samochodu, wtedy komputer inaczej "rozdaje" napięcie na altka i inaczej nim steruje.
czyli, ładowanie 2giej baterii samo w sobie nie przynosi szkody ani samochodowi ani którejkolwiek baterii, jedynie co trzeba uważać - to to, że to układ bez zabezpieczenia bezpiecznikiem. Czyli trzeba tak umieścić układzik by nie robić przypadkiem zwarcia do masy, wtedy może być nieciekawie - alternator przeżyje - ale kable po takim zwarciu mogą wyglądac nieciekawie.

W projekcie jest teraz też "Grzałka" do zbiornika z wodą, w końcu zima idzie a wodę w kabinie trzymać to upierdliwość, większosć ma standardowe zbiorniki podwieszone gdzieś na aucie, i pod to będę coś robił - sam taki posiadam - ale też będę coś próbował zrobić dla zbiorników o cieńszych ściankach - np. kanistrów. by zagrzać i utrzymać temperaturę 10-25 stopni Celsjusza. Ale to dopiero pomysł, na razie kobinuję z czego grzalkę zrobić ;)
Alter'Ego w trasie - http://www.facebook.com/gabriellashat - Zapraszam!

Awatar użytkownika
Darobdg
Posty:27
Rejestracja:16 cze 2013, o 10:53
Samochód:Jumper/c35s17
Uprawnienia:ab+e
Lokalizacja:Bydgoszcz

Re: Dodatkowy Akumulator

Post autor: Darobdg » 29 wrz 2013, o 10:20

juz sluze swoim doswiadczeniem kupilem sobie prosty woltomierz do zapalniczki i przy wlaczonym silniku pokazuje 14.4 ;] ako mam wielkie ze ja [cenzura] ;] jak wyłacze spada oczywiscie i sie wacha testowalem obciazylem lodowka ladowarka 2 telefony swiatla radio webasto spadlo max do 11.6 oczywiscie jak cos wylaczeto rosnie po nocy z lodowka i webasto palila mi sie juz dioda pomaranczowa i bylo chyba 11.5v ale jak zapalilem na chwilke i zgasilem od razu 12.4 .
nie wiem na ile taki zapalniczkowy voltomierz jest miarodajny

Awatar użytkownika
wichura
Posty:51
Rejestracja:12 cze 2013, o 23:02
Samochód:Ducato
Firma:Juhnke
Uprawnienia:B
Lokalizacja:Gorzów Wielkopolski
Kontakt:

Re: Dodatkowy Akumulator

Post autor: wichura » 3 paź 2013, o 18:04

taki woltomierz to fajna zabawka, niestety, istnieje pojęcie napięcia pozornego, tak jak w twoim doświadczeniu gdzie wszystko włączyłeś i napięcie spadło (przy wyłączonym silniku) tak też, to napięcie wzrośnie jak przez kilka godzin nic nie jest włączone, nawet do 13,5V może wzrosnąć. Ale niestety, taki aku kopa do rozruchu mieć nie będzie...
w takim przypadku można wyczuć kiedy aku ma dość, np. przy włączonej lodówie i webasto, zgaszony silnik i jak napięcie spadnie do 11,5V sprawdzić czy silnik nadal jest w stanie się ruszyć. i tak stopniowo schodzić w dół, ale 1 eksperyment dziennie (gdzie się w miedzy czasie podładuje jadąc) bo istnieje ryzyko zasiarczenia baterii, oraz nie będzie to miarodajne...
także jako wspaźnik "jest fajnie i przyjennie" oraz "jestem w czarnej dupie bo zapomniałem kabli/nie ma od kogo kopnąć rozrusznika" może być, b chociażby po pewnym czasie zabawy takim czymś, można było świadomie połozyć się spać, wiedząc że bateria wytrzyma jeszcze 10h na ten przykład.
Alter'Ego w trasie - http://www.facebook.com/gabriellashat - Zapraszam!

Awatar użytkownika
KrzysiekG
Posty:5
Rejestracja:21 cze 2013, o 12:23
Samochód:Ducato
Firma:Transportowa
Uprawnienia:A,B

Re: Dodatkowy Akumulator

Post autor: KrzysiekG » 3 paź 2013, o 20:19

W projekcie jest teraz też "Grzałka" do zbiornika z wodą, w końcu zima idzie a wodę w kabinie trzymać to upierdliwość, większosć ma standardowe zbiorniki podwieszone gdzieś na aucie, i pod to będę coś robił - sam taki posiadam - ale też będę coś próbował zrobić dla zbiorników o cieńszych ściankach - np. kanistrów. by zagrzać i utrzymać temperaturę 10-25 stopni Celsjusza. Ale to dopiero pomysł, na razie kobinuję z czego grzalkę zrobić ;)[/quote]


Czy ja tej grzalki nieznam ?
Pozdrawiam gorąco. Razem montowaliśmy u ciebie cb oraz u mnie trójnik pod aku. :)
Krzysiek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Technologie”