Autolaweta kilkapytań
Siemka. Wiem że na bank dostane jakiegoś bana albo opr za zaśmiecnie forum ale ja dopiero w temat wchodze odnosnie busów i w zasadzie mam was doświadczonych kierowców do pomocy.
Jak w tytule. Szukałem i znalazłem, robota w koło komina czasem coś na dłózszą trase. Niestety nigdy nie miałem z tym styczności od "kuchni" . Związku z tym nasówa się kilka pytań i może ktoś na forum pracował na autolawecie to coś pomoże i/lub doradzi.
Pierwsze to interesuje mnię mniej wiecej jakiej max DMC można przewozić osobówki na takiej lawecie majac jedynie prawko na B ?? Oraz gdzie mógłbym znaleść jakąś tabele czy tam spis DMC aut osobowych poszczególnych marek?? nie chciałbym po prostu wpakować się w jakieś bagno podczas kontroli szczególnie jakbym miałgdzieś po auto jechać na zachód Niemcy,Francja lub Włochy.
Pytanie drógie to jakie powinny być pasy zabezpieczające na aucie. Chodzi o ich wytrzymałość i szerokośc jak również dodatkowe akcesoria na wyposarzeniu??
Po trzecie na co bym musiał uwazać i zwrócić szczególną uwage podczas wykonywania takiej pracy??
Wiem że powiniennem przejść odpowiednie szkolenie i przez pracodawce poinformowany co i jak ale wiadomo różnie to bywa z pracodawcami i ich podejściem do sprawy. Jeden ma na to wy....ne a drógi nie, wiec lepiej samemu zasięgnąć informacji
Dziękuje za wyrozumiałosć i odpowiedzi
Pozdrawiam
Jak w tytule. Szukałem i znalazłem, robota w koło komina czasem coś na dłózszą trase. Niestety nigdy nie miałem z tym styczności od "kuchni" . Związku z tym nasówa się kilka pytań i może ktoś na forum pracował na autolawecie to coś pomoże i/lub doradzi.
Pierwsze to interesuje mnię mniej wiecej jakiej max DMC można przewozić osobówki na takiej lawecie majac jedynie prawko na B ?? Oraz gdzie mógłbym znaleść jakąś tabele czy tam spis DMC aut osobowych poszczególnych marek?? nie chciałbym po prostu wpakować się w jakieś bagno podczas kontroli szczególnie jakbym miałgdzieś po auto jechać na zachód Niemcy,Francja lub Włochy.
Pytanie drógie to jakie powinny być pasy zabezpieczające na aucie. Chodzi o ich wytrzymałość i szerokośc jak również dodatkowe akcesoria na wyposarzeniu??
Po trzecie na co bym musiał uwazać i zwrócić szczególną uwage podczas wykonywania takiej pracy??
Wiem że powiniennem przejść odpowiednie szkolenie i przez pracodawce poinformowany co i jak ale wiadomo różnie to bywa z pracodawcami i ich podejściem do sprawy. Jeden ma na to wy....ne a drógi nie, wiec lepiej samemu zasięgnąć informacji
Dziękuje za wyrozumiałosć i odpowiedzi
Pozdrawiam
- adamnd
- Użytkownik
- Posty:144
- Rejestracja:26 wrz 2014, o 16:00
- Uprawnienia:B, B+E, C, C+E, KW
- Lokalizacja:Wrocław
Re: Autolaweta kilkapytań
Laweta + załadowany samochód nie mogą ważyć więcej niż 3.5t wg przepisów, jednak w praktyce można włożyć to między bajki, o tym napiszę poniżej. Sprawdzasz w DR lawety jaką masz ładowność.spawacz pisze:Pierwsze to interesuje mnię mniej wiecej jakiej max DMC można przewozić osobówki na takiej lawecie majac jedynie prawko na B ??
W dowodach rejestracyjnych takie informacje masz. Jednak jak będziesz latał z assistance to raczej szef da Ci zlecenie i jak pojedziesz na miejsce to ładujesz...spawacz pisze:Oraz gdzie mógłbym znaleść jakąś tabele czy tam spis DMC aut osobowych poszczególnych marek??
Typowe pasy do lawety, są zakładane na koła. Ja zakładałem na krzyż. Jeden pas na przednie koło a jeden krzyżowo na tylne, do tego hamulec ręczny, bieg i czasami hak jak auto samo nie mogło wjechać na lawetę.spawacz pisze:Pytanie drógie to jakie powinny być pasy zabezpieczające na aucie. Chodzi o ich wytrzymałość i szerokośc jak również dodatkowe akcesoria na wyposarzeniu??
Przed załadowaniem auta sprawdzaj dokładnie uszkodzenia samochodu i zapisuj je, dopiero po podpisaniu protokołu przez klienta ładuj samochód by później nie było że coś uszkodziłeś. Szczególnie zwracaj uwagę na zderzaki nawet od spodu ( często są uszkodzone od parkowania po krawężnikach a klient później chce zrzucić winę na pomoc drogową ).spawacz pisze:Po trzecie na co bym musiał uwazać i zwrócić szczególną uwage podczas wykonywania takiej pracy??
Teoretycznie tak, zależy od szefa. Mi raz pokazano jak opuszczać pakę, gdzie są pasy i inne rzeczy, jak działa wciągarka. Raz poleciałem z szefem na zlecenie a później już latałem sam. Na początku nawet miałem problemy z zakładaniem pasów, sam do końca nie wiedziałem jak one działają i co robić jak się zablokuje pas na bębnie. Nigdy nie miałem z nimi wcześniej do czynienia, mimo szkolenia z KW hehespawacz pisze:Wiem że powiniennem przejść odpowiednie szkolenie i przez pracodawce poinformowany co i jak ale wiadomo różnie to bywa z pracodawcami i ich podejściem do sprawy. Jeden ma na to wy....ne a drógi nie, wiec lepiej samemu zasięgnąć informacji
Wracając do sedna sprawy i ładowności. Ja latałem Iveco Daily które w dokumentach miał ładowność z tego co pamiętam ok 1200kg. Najlepsze jest to że to co w dokumentach nie miało żadnego odwzorowania w rzeczywistości. Samochód ważył ok 3450kg czyli wg przepisów mogłem tam sobie taczkę załadować a nie samochód. Reasumując zawsze był przeładowany. Nigdy nie było z tym problemów, targałem nawet VW T4 czy audi Q7, jednak jak doszło by do czegoś mogłyby pojawić się problemy.
Re: Autolaweta kilkapytań
Dzięki kolego za odpowiedź.Na dzień dzisiejszy to wiem co będę targał.Sprawa polega na tym że firma dla której będę jeździł to autokasacja. Fury to różnie od prywatnych i z parkingów policyjnych. Na dzień dzisiejszy to dostane Fiata Dukato o ładowności do 1500kg max (starszy rocznik) ale na dniach mają zakupić inną lawete ale jaką to nie wiem ale wiem że dla mnie. Jest jeszcze taka sprawa że mam od tej firmy taką propozycje żebym jeździł swoim autem kupionym za swoje. Nie powiem te 10-15 tysiaków na autolawete miałbym dobra i taka na początek. Ale nie wiem ile wtedy bym musiałbym brać za kurs, i czy to opłacalne dlatej autokasacji jeździć. Trasy to w zasadzie jakieś 100km od bazy że tak to ujme. Ewentualnie jakiś wypad dalej co i taknie jest problemem. Nie mam B+E więc przyczepka odpada.
Żeby było śmieszniej mam prawko na C i teraz robie KWP alena taką ciężarówke to nie mam tyle kasy. Chyba że te robote potraktuje jako taką puki robie papiery do C a zaś może bus międzynarodówka bądź jakieś auto do 12 ton??
A tak poza kolejnoscią to żeby forum nie brudzić rzadący w Brukseli planuja aby jak najszybciej wprowadzić tacho w dostawczakach w całej UE i to jak najszybciej. Tyle się dowiedziałem od BAG
Pozdrawiam
Żeby było śmieszniej mam prawko na C i teraz robie KWP alena taką ciężarówke to nie mam tyle kasy. Chyba że te robote potraktuje jako taką puki robie papiery do C a zaś może bus międzynarodówka bądź jakieś auto do 12 ton??
A tak poza kolejnoscią to żeby forum nie brudzić rzadący w Brukseli planuja aby jak najszybciej wprowadzić tacho w dostawczakach w całej UE i to jak najszybciej. Tyle się dowiedziałem od BAG
Pozdrawiam
Re: Autolaweta kilkapytań
Witam serdecznie wszystkich. Nie będę zakładał nowego wątku i zapytam tutaj, może ktoś mi podpowie. Laweta 3,5T czy może miecz przyczepkę 3,5T na 2 auta? Praca w Europie, zwłaszcza Niemcy. Dzięki
Re: Autolaweta kilkapytań
gruz16183 pisze:Witam serdecznie wszystkich. Nie będę zakładał nowego wątku i zapytam tutaj, może ktoś mi podpowie. Laweta 3,5T czy może miecz przyczepkę 3,5T na 2 auta? Praca w Europie, zwłaszcza Niemcy. Dzięki
Zależy ile masz na haku. Jeśli 3,5t to możesz kupić na dwa samochody.
Laweciarz
- Wolf
- Moderator
- Posty:1636
- Rejestracja:18 lis 2013, o 11:18
- Samochód:Fiat Ducato
- Firma:PHU
- Uprawnienia:B
- Lokalizacja:Zachodniopomorskie
Re: Autolaweta kilkapytań
gruz16183 pisze:Witam serdecznie wszystkich. Nie będę zakładał nowego wątku i zapytam tutaj, może ktoś mi podpowie. Laweta 3,5T czy może miecz przyczepkę 3,5T na 2 auta? Praca w Europie, zwłaszcza Niemcy. Dzięki
Tak możesz, nawet często widuję "zwrotnice" czyli lawety z np przednimi kołami na zwrotnicy a z tyłu dwie osie, a ciągnie taki zestaw stary sprinter lub coś z trojaczków Fiat/PSA.
Na chwilę obecną jest sytuacja którą nie do końca rozumiem, kiedyś było DMC na haku, teraz mamy nowe pojęcie RMC, gdzie np mamy Ducato które ma na haku 3t ale zapinamy przyczepę o DMC 3,5t ale nie możemy przekroczyć jej masy wraz z ładunkiem 3t i jest ok.
Ale oczywiście nie zapominajmy że przekroczenie 3,5t DMC powoduje wymóg tacho, licencji lub zezwolenia itd.
Re: Autolaweta kilkapytań
Wolf pisze:gruz16183 pisze:Witam serdecznie wszystkich. Nie będę zakładał nowego wątku i zapytam tutaj, może ktoś mi podpowie. Laweta 3,5T czy może miecz przyczepkę 3,5T na 2 auta? Praca w Europie, zwłaszcza Niemcy. Dzięki
Tak możesz, nawet często widuję "zwrotnice" czyli lawety z np przednimi kołami na zwrotnicy a z tyłu dwie osie, a ciągnie taki zestaw stary sprinter lub coś z trojaczków Fiat/PSA.
Na chwilę obecną jest sytuacja którą nie do końca rozumiem, kiedyś było DMC na haku, teraz mamy nowe pojęcie RMC, gdzie np mamy Ducato które ma na haku 3t ale zapinamy przyczepę o DMC 3,5t ale nie możemy przekroczyć jej masy wraz z ładunkiem 3t i jest ok.
Ale oczywiście nie zapominajmy że przekroczenie 3,5t DMC powoduje wymóg tacho, licencji lub zezwolenia itd.
Ducato na 15 kołach ma niecałe 3t na haku,a na 16 ma 3t
Z drugiej strony przepisy są w Polsce tak nie jasne,ale zaraz Ci wytłumaczę gdzie są błędy.
Jeśli ktoś ma zarejestrowaną lawete(ducato,sprinter,crafter,inne) nie wnikam.W dowodzie ma pojazd ciężarowy,użytek : przewóz samochodów,a nie pojazd specjalny to już w dupie. Bo pojazd specjalny może na przyczepie mieć więcej kg niż sam waży.
Z drugiej strony,kto ma obrotnice to przekracza dopuszczalną długość zestawu
Laweciarz
Re: Autolaweta kilkapytań
A jaka jest dopuszczalna długość zestawu? I czy taki zestaw (3,5T + 3,5T) potrzebuje tacho?
Re: Autolaweta kilkapytań
Są także 3 osiowe przyczepy nie zwrotne. Waszym zdaniem ktora jest praktyczniejsza, 2 osie, 3 osie i 3 osie zwrotna? (Wszystkie na 2 auta).dziękuję
Re: Autolaweta kilkapytań
Znalazłem coś, może komuś przyda się. http://sebik.pl/baza-wiedzy/jaka-przycz ... swego-auta