Faktury

Tutaj mozesz zadać pytanie zwiazane z transportem do 3,5 DMC
Awatar użytkownika
Jonek
Użytkownik
Użytkownik
Posty:9
Rejestracja:21 sty 2014, o 18:18
Samochód:-
Firma:-
Uprawnienia:A,B
Lokalizacja:Zielona Góra
Faktury

Post autor: Jonek » 22 sty 2014, o 17:50

Witam wszystkich busiarzy i powiązanych branżowo, jestem nową osobą na tym forum wiec proszę o wyrozumiałość. Znajomy ma dobrą propozycję wzięcia busa i pojeżdżenia trochę po Europie na własnej działalności, trochę posuszył mi o tym głowę i tak zacząłem szukać informacji na ten temat i doszedłem do wniosku, że ilu piszących tyle opinii i jak nie ruszy sam to się nie przekona, ale jednej dla mnie istotnej informacji nie znalazłem, tzn co z FAKTURAMI?
Na przewóz towaru wypisuje się list CMR w trzech kopiach, jedna dla nadawcy, druga dla odbiorcy i trzecia zostawałaby dla znajomego, tak? I co potem? Kolega podpisze umowę ze spedycją i dla nich będzie jeździł, czy może mieć CMR z wydrukowanym swoim logiem czy dostanie to od spedycji? W jaki sposób rozlicza się później za przewóz ładunku? wystawia fakturę na podstawie CMR (kmxstawka=kwota końcowa)? Czy do faktury ma dołączyć ostatnią kopię CMR, jej kopię czy sama faktura zostaje? W jaki sposób wystawiacie faktury? Wyjeżdżacie na 3 tygodnie i później jedną zbiorczą fakturę wystawiacie czy za każdy przejazd osobno? Wystawiacie je elektronicznie jak jesteście w trasie czy jak wracacie do domu? Powiedzmy, że płatność jest po 30 dniach, liczy się od daty przejazdu czy wystawienia faktury, czyli 3-tygodniowy wyjazd+30 dni=2 miesiące oczekiwania na kasę?
Czy ktoś z domu wystawia fakturki za przejazdy?
może dla Was to wydaje się śmieszne, ale jakoś chodzi mi to po głowie i nie dam sobie spokoju póki czegoś się nie dowiem, za wszystkie naprowadzające odpowiedzi bardzo dziękuję.

Awatar użytkownika
Maciek
Posty:151
Rejestracja:6 kwie 2013, o 18:47
Samochód:Sprinter 312
Firma:Nimbus Polska
Lokalizacja:Ostrów Wlkp.

Re: Faktury

Post autor: Maciek » 22 sty 2014, o 20:45

Witaj. Sprawa wygląda bardzo prosto. Na załadunku dostajesz papiery, na zachodzie najczęściej niepełne i CMR'kę musisz sobie wypisać sam. Wypisujesz sobie 3 kopie CMRki. Jedną kopię wraz z dokumentami towaru zostawiasz w miejscu rozładunku, czy to kopie czy oryginał (chodź lepiej oryginał) wysyłasz do spedycji (z podpisem odbiorcy towaru!) wraz z wypisaną fakturą na komputerze lub ręcznie, to nie ma znaczenia. Natomiast ta trzecia kopia zostaje dla Ciebie podpisana, że towar odebrano i tyle. Musisz po prostu w razie czego mieć podkładkę, że Ty towar dostarczyłeś na miejsce i tam go odebrali. Ja faktury wypisuję po powrocie do domu. Wysyłam je do spedycji za potwierdzeniem obioru. Po np. 2 dniach listonosz przynosi mi tzw. zwrotkę z datą i podpisem odbiorcy. Wtedy wiem, że na 100% otrzymał dokumenty. Od tej daty zaczynam liczyć termin płatności, ponieważ w większości spedycja zastrzega sobie, że termin płatności zaczyna się liczyć dopiero od czasu otrzymania dokumentów. To w jaki sposób następuje rozliczenie zależy od warunków panujących między spedycją a przewoźnikiem. Może to być jedna zbiorcza faktura na koniec miesiąca, a może to być faktura wypisana za każdy fracht osobno.
Mam nadzieję, że w miarę jasno opisałem.
Life is a highway

Obrazek

Awatar użytkownika
Jonek
Użytkownik
Użytkownik
Posty:9
Rejestracja:21 sty 2014, o 18:18
Samochód:-
Firma:-
Uprawnienia:A,B
Lokalizacja:Zielona Góra

Re: Faktury

Post autor: Jonek » 23 sty 2014, o 20:22

Dzięki za odpowiedź, dużo mi się już rozjaśniło, cały czas myślałem, że jedna kopia CMR zostaje u nadawcy, a wg Twojej wypowiedzi jedna zostaje u odbiorcy a 2 kopie zostają dla przewoźnika. Czy wożąc towar po Europie CMRka musi być po angielsku albo po angielsku wypełniana(szczególnie chodzi mi o rubrykę typu ładunek czy coś podobnego, tam gdzie się wpisuje czy ta są luźne paczki, palety czy jakiś inny inwentarz)? CMRkę przewoźnik ma swoją (chodzi mi o takie co można zamówić z własnym logo) czy to spedycja daje swoje CMRki? Wydaje mi się, że CMRka jest przewoźnika, ale wolę się upewnić.
I teraz nasunęło mi się pytanie o rozliczenie za ładunki zdobywane na giełdach, w ten sam sposób jest rozliczenie? Na podstawie CMR dołączonej do faktury? Biorąc ładunek z giełdy mam wszystkie informacje o zlecającym przewóz do wystawienia faktury i wysyłam ją do zlecającego przewóz?

Awatar użytkownika
Jonek
Użytkownik
Użytkownik
Posty:9
Rejestracja:21 sty 2014, o 18:18
Samochód:-
Firma:-
Uprawnienia:A,B
Lokalizacja:Zielona Góra

Re: Faktury

Post autor: Jonek » 24 sty 2014, o 16:06

I ostatnie pytania:
czy punkt z którego bierze się przesyłkę musi podpisać Wam wypisana przez Was CMRkę? Czy wypisujecie i jedziecie?
I ostatnie co do zabierania towaru, dostajecie namiary od spedytora, dojeżdżacie do firmy, i co dalej? Macie jakieś dane od spedytora jaką przesyłkę macie zabrać? Albo w jaki inny sposób dowiadujecie się po co przyjechaliscie i co macie zabrać?

Awatar użytkownika
MlodyLeo
Posty:126
Rejestracja:1 wrz 2013, o 12:02
Samochód:Mercedes Sprinter316
Uprawnienia:A,B

Re: Faktury

Post autor: MlodyLeo » 25 sty 2014, o 12:00

Witam. Z tego co piszesz że masz zerowe doświadczenie w transporcie nawet jako kierowca ,a pchasz się w własną działalność, gratuluje odwagi i powodzenia. Co do Twoich pytań to:
-CMRki są nie tylko 3 kopiowe ale są też 5 kopiowe które to według mnie są lepsze bo (jedna kopia zostaje u nadawcy towaru, druga kopia u odbiorcy towaru a trzy kopie zostają u ciebie w ręku jedną z tych kopii wysyłasz z fakturą do spedycji, a Tobie w ręku i tak zostają jeszcze dwie kopie
- na załadunkach często dostajesz od firmy ich papiery wypełnione np. liferszejny czy WZki różnego typu polecam też na rozładunku zabrać jakąś podbitą kopię takiego dokumentu ( Pamiętaj PAPIERÓW NIGDY ZA MAŁO) w naszym dzikim kraju gdzie spedycje często lecą w chu..... lepiej mieć jak najwięcej papierów potwierdzających wykonany przez Ciebie transport
-CMRki możesz wypisywać po Polsku nie musisz pisać po angielsku czy niemiecku zresztą czy napiszesz że wieziesz np. 2 palety, 2 Pallet , 2 PLT każdy będzie wiedział o co chodzi
jedynie podpowiedz nazwy miejscowości zagranicznych w polach adresowych pisz tak jak powinno się pisać a nie po polsku np. nie Paryż tylko Paris nie Monachium tylko Munchen itd. itp.
- na załadunku nie tylko musi podpisać Ci CMRkę ale często ty musisz złożyć im z kilka podpisów na ich dokumentach
-w zleceniu od spedycji powinieneś dostać dokładny adres załadunku co i ile zabierasz (np. 2 palety 600kg ) jeśli jest taka konieczność tak zwany numer referencyjny załadunku , oraz dokładny adres rozładunku oraz godziny załadunku i rozładunku
- co do rozliczania się ze spedycja polecam co tydzień w piątek czy w sobotę usiąść wypisać fakturę za zeszły tydzień podpiąć kopie CMRów z tego tygodnia na pocztę i wysłać ( list z zachodu do PL idzie około 2 dni ) jeżeli co tydzień wyślesz fakturę co tydzień wpłyną Ci jakieś pieniądze od spedycji
-koszt wysłania listu z zachodu to np. Niemcy od 1,50euro do 2,90 euro za list ,Francja 2,5 euro, Anglia 1 funt
Pozdrawiam i powodzenia w rozkręcaniu biznesu.
Obrazek

Awatar użytkownika
jajco72
Posty:31
Rejestracja:26 paź 2013, o 10:43
Samochód:perszot
Uprawnienia:B + koło sterowe
Lokalizacja:Olsztyn

Re: Faktury

Post autor: jajco72 » 25 sty 2014, o 16:01

Tylko dodam ze list z dokumentami warto wysyłać tzw. "registered" czyli nasz polecony ;) idzie toto nawet 4 dni (robocze) czyli jak wyślesz w pt to ok. środy- czwartku jest w PL. ale zawsze pewniejsze ze dojdzie. No i niestety opłata jest znacznie wyższa, 5,5EUR do 7,5EUR - to raczej zależne od wagi takiego listu.
pozdrawiam
jajco72

Awatar użytkownika
MlodyLeo
Posty:126
Rejestracja:1 wrz 2013, o 12:02
Samochód:Mercedes Sprinter316
Uprawnienia:A,B

Re: Faktury

Post autor: MlodyLeo » 25 sty 2014, o 18:46

Co fakt to fakt raz wysyłałem tym "niemieckim poleconym" i szło około 6 dni i zapłaciłem coś w granicach 7 euro.
Najlepiej wysyłało mi się dokumenty z Francji kupowałem u nich na poczcie tekturową kopertę wraz ze znaczkiem za około 2,5 euro wkładałem do niej dokumenty i wio, 2 dni i dokumenty u spedycji.
Obrazek

ODPOWIEDZ

Wróć do „Pytania i odpowiedzi”