Formalności związane z firmą transportową
- slavka1981
- Użytkownik
- Posty:1
- Rejestracja:21 paź 2016, o 11:41
- Uprawnienia:B
Witam chciałby założyć firmę transportową przewóz osób busem 9 osobowym, pozostając na etacie. Czy muszę mieć jakąś licencję na przewóz osób? Jeśli tak to gdzie i jak się ją wyrabia? W jaki sposób mogę do firmy wnieść prywatny nowy samochód? Czy lepiej kupić auto już na firmę? Jaką formę prawną takiej firmy polecacie najbardziej w takim przypadku? Czy mogę korzystać z ulg podatkowych pozostając na etacie? Bardzo proszę o rady i ślicznie dziękuję
- Wolf
- Moderator
- Posty:1636
- Rejestracja:18 lis 2013, o 11:18
- Samochód:Fiat Ducato
- Firma:PHU
- Uprawnienia:B
- Lokalizacja:Zachodniopomorskie
Re: Formalności związane z firmą transportową
na europę nie potrzebujesz licencji, natomiast na kraj już tak, ogólnie sugeruję ją sobie wyrobić
- symyrytyfy
- Użytkownik
- Posty:78
- Rejestracja:17 gru 2013, o 11:33
- Uprawnienia:B,C,C+E
Re: Formalności związane z firmą transportową
Jeżeli chcesz wykonywać przewóz zarobkowy (a właśnie po to zakładasz firmę) to potrzebna Ci licencja na kraj i licencja wspólnotowa.
http://transtica.pl/news/92/65/Przewoz- ... rwsza.html tutaj masz wszystko opisane.
http://transtica.pl/news/92/65/Przewoz- ... rwsza.html tutaj masz wszystko opisane.
- Wolf
- Moderator
- Posty:1636
- Rejestracja:18 lis 2013, o 11:18
- Samochód:Fiat Ducato
- Firma:PHU
- Uprawnienia:B
- Lokalizacja:Zachodniopomorskie
Re: Formalności związane z firmą transportową
Poproszę podstawę prawną wg której wymagana jest licencja międzynarodowa na zarobkowy przewóz osób autem o dmc 3500kg przystosowanym do przewozu 8-9 osób łącznie z kierowcą, na kraj owszem na międzynarodówce nie spotkałem się z takim pojęciem, z informacji od urzędnika nie jest ona konieczna.symyrytyfy pisze:Jeżeli chcesz wykonywać przewóz zarobkowy (a właśnie po to zakładasz firmę) to potrzebna Ci licencja na kraj i licencja wspólnotowa.
http://transtica.pl/news/92/65/Przewoz- ... rwsza.html tutaj masz wszystko opisane.
- 0liwski
- Moderator
- Posty:322
- Rejestracja:30 wrz 2016, o 23:23
- Samochód:KILKA...Sp.z.o.o.
- Uprawnienia:B, C
- Lokalizacja:POMORSKIE
Re: Formalności związane z firmą transportową
Ale czy firma świadcząca usługi regularnego przewozu... powiedzmy Polska- Niemcy albo Polska-Holandia..itp, itd... to wówczas jest traktowana jako transport międzynarodowy... czy również po Polsce..?Wolf pisze:Poproszę podstawę prawną wg której wymagana jest licencja międzynarodowa na zarobkowy przewóz osób autem o dmc 3500kg przystosowanym do przewozu 8-9 osób łącznie z kierowcą, na kraj owszem na międzynarodówce nie spotkałem się z takim pojęciem, z informacji od urzędnika nie jest ona konieczna.symyrytyfy pisze:Jeżeli chcesz wykonywać przewóz zarobkowy (a właśnie po to zakładasz firmę) to potrzebna Ci licencja na kraj i licencja wspólnotowa.
http://transtica.pl/news/92/65/Przewoz- ... rwsza.html tutaj masz wszystko opisane.
Kierowca międzynarodówki to...stan umysłu...
- Wolf
- Moderator
- Posty:1636
- Rejestracja:18 lis 2013, o 11:18
- Samochód:Fiat Ducato
- Firma:PHU
- Uprawnienia:B
- Lokalizacja:Zachodniopomorskie
Re: Formalności związane z firmą transportową
Tutaj sprawa jest ogólnie poplątana zamieszana, zdecydowana większość przewoźników jest "vatovcami" i teraz wykonując przewóz osób np z PL do F musisz zapłacić podatek vat proporcjonalnie do pokonanej trasy w danym kraju, czyli np kasując pasażera 400 zł w tej cenie musisz mieć wliczony nasz polski vat 8% niemiecki i francuski, tutaj nie wiem jakie stawki są , ale bazując na wysokim vacie wyglądało by to mniej więcej tak: 325 kwota netto i 75 dzielone na kraje, 10zł vat do US w PL, 50 zł do US w DE, 15 zł do US w FR, oczywiście kwoty wyssane z palca ale chodzi o obrazkowe przekazanie treści.0liwski pisze:Ale czy firma świadcząca usługi regularnego przewozu... powiedzmy Polska- Niemcy albo Polska-Holandia..itp, itd... to wówczas jest traktowana jako transport międzynarodowy... czy również po Polsce..?Wolf pisze:Poproszę podstawę prawną wg której wymagana jest licencja międzynarodowa na zarobkowy przewóz osób autem o dmc 3500kg przystosowanym do przewozu 8-9 osób łącznie z kierowcą, na kraj owszem na międzynarodówce nie spotkałem się z takim pojęciem, z informacji od urzędnika nie jest ona konieczna.symyrytyfy pisze:Jeżeli chcesz wykonywać przewóz zarobkowy (a właśnie po to zakładasz firmę) to potrzebna Ci licencja na kraj i licencja wspólnotowa.
http://transtica.pl/news/92/65/Przewoz- ... rwsza.html tutaj masz wszystko opisane.
Natomiast jak mi kobieta w wydziale komunikacji powiedziała: niby powinna być licencja, ale większość przewoźników lekkimi pojazdami jej nie posiada i do tej pory im się udaje, niech pan robi co chce, do granicy mamy kilka km więc jest szansa że nikt się nie przyczepi.
- 0liwski
- Moderator
- Posty:322
- Rejestracja:30 wrz 2016, o 23:23
- Samochód:KILKA...Sp.z.o.o.
- Uprawnienia:B, C
- Lokalizacja:POMORSKIE
Re: Formalności związane z firmą transportową
Oj tutaj możesz nie mieć racji. Podatek VAT jest dla firmy taki, jakie ma w miejscu zarejestrowania... Moim zdaniem na pewno tak to księgujesz.Wolf pisze:
Tutaj sprawa jest ogólnie poplątana zamieszana, zdecydowana większość przewoźników jest "vatovcami" i teraz wykonując przewóz osób np z PL do F musisz zapłacić podatek vat proporcjonalnie do pokonanej trasy w danym kraju, czyli np kasując pasażera 400 zł w tej cenie musisz mieć wliczony nasz polski vat 8% niemiecki i francuski, tutaj nie wiem jakie stawki są , ale bazując na wysokim vacie wyglądało by to mniej więcej tak: 325 kwota netto i 75 dzielone na kraje, 10zł vat do US w PL, 50 zł do US w DE, 15 zł do US w FR, oczywiście kwoty wyssane z palca ale chodzi o obrazkowe przekazanie treści.
Natomiast jak mi kobieta w wydziale komunikacji powiedziała: niby powinna być licencja, ale większość przewoźników lekkimi pojazdami jej nie posiada i do tej pory im się udaje, niech pan robi co chce, do granicy mamy kilka km więc jest szansa że nikt się nie przyczepi.
Tu nie mają znaczenia paragony paliwowe czy nawet faktury za cokolwiek z kraju innego niż stawki podatkowe w miejscu rejestracji firmy.
Co do transportu międzynarodowego.... cóż...może być różnie zatem... Możemy zatem uznać, ze jedna kontrola zinterpertuje to tak, a inna kontrola drogowa już inaczej...
Kierowca międzynarodówki to...stan umysłu...
- Wolf
- Moderator
- Posty:1636
- Rejestracja:18 lis 2013, o 11:18
- Samochód:Fiat Ducato
- Firma:PHU
- Uprawnienia:B
- Lokalizacja:Zachodniopomorskie
Re: Formalności związane z firmą transportową
0liwski pisze:Oj tutaj możesz nie mieć racji. Podatek VAT jest dla firmy taki, jakie ma w miejscu zarejestrowania... Moim zdaniem na pewno tak to księgujesz.Wolf pisze:
Tutaj sprawa jest ogólnie poplątana zamieszana, zdecydowana większość przewoźników jest "vatovcami" i teraz wykonując przewóz osób np z PL do F musisz zapłacić podatek vat proporcjonalnie do pokonanej trasy w danym kraju, czyli np kasując pasażera 400 zł w tej cenie musisz mieć wliczony nasz polski vat 8% niemiecki i francuski, tutaj nie wiem jakie stawki są , ale bazując na wysokim vacie wyglądało by to mniej więcej tak: 325 kwota netto i 75 dzielone na kraje, 10zł vat do US w PL, 50 zł do US w DE, 15 zł do US w FR, oczywiście kwoty wyssane z palca ale chodzi o obrazkowe przekazanie treści.
Natomiast jak mi kobieta w wydziale komunikacji powiedziała: niby powinna być licencja, ale większość przewoźników lekkimi pojazdami jej nie posiada i do tej pory im się udaje, niech pan robi co chce, do granicy mamy kilka km więc jest szansa że nikt się nie przyczepi.
Tu nie mają znaczenia paragony paliwowe czy nawet faktury za cokolwiek z kraju innego niż stawki podatkowe w miejscu rejestracji firmy.
Co do transportu międzynarodowego.... cóż...może być różnie zatem... Możemy zatem uznać, ze jedna kontrola zinterpertuje to tak, a inna kontrola drogowa już inaczej...
HALLO, mówimy tutaj o transporcie osobowym nie towarowym !!! a to wbrew pozorom olbrzymia różnica
http://ksiegowosc.infor.pl/podatki/vat/ ... -osob.html
druga strona ostatni wers.
- 0liwski
- Moderator
- Posty:322
- Rejestracja:30 wrz 2016, o 23:23
- Samochód:KILKA...Sp.z.o.o.
- Uprawnienia:B, C
- Lokalizacja:POMORSKIE
Re: Formalności związane z firmą transportową
Heh.. Ale WOLF...Pogubiłęś się mocno..Wolf pisze:0liwski pisze:Oj tutaj możesz nie mieć racji. Podatek VAT jest dla firmy taki, jakie ma w miejscu zarejestrowania... Moim zdaniem na pewno tak to księgujesz.Wolf pisze:
Tutaj sprawa jest ogólnie poplątana zamieszana, zdecydowana większość przewoźników jest "vatovcami" i teraz wykonując przewóz osób np z PL do F musisz zapłacić podatek vat proporcjonalnie do pokonanej trasy w danym kraju, czyli np kasując pasażera 400 zł w tej cenie musisz mieć wliczony nasz polski vat 8% niemiecki i francuski, tutaj nie wiem jakie stawki są , ale bazując na wysokim vacie wyglądało by to mniej więcej tak: 325 kwota netto i 75 dzielone na kraje, 10zł vat do US w PL, 50 zł do US w DE, 15 zł do US w FR, oczywiście kwoty wyssane z palca ale chodzi o obrazkowe przekazanie treści.
Natomiast jak mi kobieta w wydziale komunikacji powiedziała: niby powinna być licencja, ale większość przewoźników lekkimi pojazdami jej nie posiada i do tej pory im się udaje, niech pan robi co chce, do granicy mamy kilka km więc jest szansa że nikt się nie przyczepi.
Tu nie mają znaczenia paragony paliwowe czy nawet faktury za cokolwiek z kraju innego niż stawki podatkowe w miejscu rejestracji firmy.
Co do transportu międzynarodowego.... cóż...może być różnie zatem... Możemy zatem uznać, ze jedna kontrola zinterpertuje to tak, a inna kontrola drogowa już inaczej...
HALLO, mówimy tutaj o transporcie osobowym nie towarowym !!! a to wbrew pozorom olbrzymia różnica
http://ksiegowosc.infor.pl/podatki/vat/ ... -osob.html
druga strona ostatni wers.
To o czym teraz piszesz to:
"Minister Finansów wyjaśnia również, że dla celów opodatkowania podatkiem VAT w Polsce istotne jest miejsce świadczenia usług. Przepisy regulujące miejsce świadczenia przy świadczeniu usług co do zasady określone zostały w art. 28a– 28o ww. ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku świadczenia usług transportu pasażerów nieistotne jest miejsce rozpoczęcia podróży.
Miejscem świadczenia tych usług, co do zasady, jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości (art. 28f ust. 1 ustawy). Wyjątek dotyczy usług transportu międzynarodowego osób świadczonego środkami transportu morskiego lub lotniczego, dla których w celu uproszczenia rozliczeń postanowiono, że miejscem świadczenia jest terytorium kraju.
Tego rodzaju uproszczeń nie można było jednak wprowadzić dla transportu drogowego osób, gdyż powinien on być opodatkowany w każdym z państw, w którym ma miejsce."
I tutaj cóż - znowu powracamy - jeden US tak a inny US siak.
Zaś rozmawialiśmy o przepisach konieczności licencji na terenie Polski czy też jej braku jeśli chodzi o przewóz międzynarodowy.
Kierowca międzynarodówki to...stan umysłu...
Re: Formalności związane z firmą transportową
Warto także zwrócić uwagę na poboczne aspekty związane z firmą transportową jak montaż lokalizatorów GPS. Dzięki nim będziesz mógł zaoszczędzić, a także będziesz zabezpieczony na ewentualną kradzież. Ja współpracuję z firmą TRANSMOBIL i mogę Ci spokojnie ją polecić. Ich lokalizatory mają świetne zasilanie i są bardzo dokładne.