Czas pracy w UE - KONTROLLBUCH

W tym dziale znajdziesz poradniki związane m.in z prawidłowy zabezpieczeniem ładunku, bezpieczeństwem podczas ładunku itp.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
MiroBusiarz
Bus Team
Bus Team
Posty:99
Rejestracja:30 mar 2013, o 00:20
Samochód:Zepsuty
Firma:Krzak
Uprawnienia:B + ADR
Lokalizacja:[PZ] - Poznań Zadupie
Czas pracy w UE - KONTROLLBUCH

Post autor: MiroBusiarz » 9 kwie 2013, o 23:46

Ten post jest kontynuacją http://busiarze.com.pl/viewtopic.php?f=50&t=60.
Lucky wyczerpał temat czasu pracy kierowców, unormowanym w obowiązującym rozporządzeniu WE 561/2006, nie ma zatem potrzeby rozpisywać się bardziej. Rozporządzenie, które dokładnie opisał Lucky dotyczy także nas - jedyna różnica to sposób ewidencji czasu pracy. W dużych mobilach robi to za nas tacho, my prowadzimy książkę ręcznie, dokładnie w ten sam sposób, w jaki robi to tachograf.

Dla przypomnienia:
W temacie http://busiarze.com.pl/viewtopic.php?f= ... p=166#p154 przybliżyłem ogólne informacje o kontroli czasu pracy przez kierowców pojazdów o DMC 3.5 tony, które obowiązują na terenie Niemiec. Poniżej rozwinęcie tematu i kilka praktycznych wskazówek.

Zaczynamy!
30.01.2008 opublikowano w Niemczech "Drugie rozporządzenie o zmianie przepisów dotyczących kierujących pojazdami", w którym uregulowano przepisy, dotyczące osób prowadzących pojazdy (Fahrpersonalverordnung, FPersV). Zmiany te miały na celu dostosowanie dotychczas obowiązujących przepisów do rozporządzenia WE 561/2006. Regulacje dotyczące czasu prowadzenia pojazdów, jak i okresu postoju, mają zastosowanie także do małych pojazdów do przewozu towarów (pojazdów mechanicznych o masie całkowitej od 2,8 t do 3,5 t włącznie) oraz do zawodowego przewozu osób na odcinku o długości do 50 km zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006. Na nas, kierowców busików, owo rozporządzenie nakłada zatem obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy na terenie Niemiec, tzw. Kontrollbuch lub też Tageskontrollblatt.

Dodatkowo, w cytowanym wyżej rozporządzeniu, zawarto następujące wytyczne:

1. Karty kierujących pojazdem po upływie ich ważności należy mieć przy sobie przynajmniej przez 28 dni kalendarzowych. W razie wymiany karty, wydruki z zapisanymi danymi z minionych 28 dni kalendarzowych należy mieć przy sobie przez kolejne 28 dni kalendarzowych. (§ 6 FPersV).
2. Obowiązujący od 01.01.2008 r. rozszerzony obowiązek okazywania wykazów działalności z bieżącego dnia i z poprzedzających go 28 dni kalendarzowych stosuje się także w odniesieniu do ręcznych zapisów, podlegających sporządzeniu na podstawie rozporządzenia dotyczącego kierujących pojazdami, (§ 1 ust. 6 zd. 4 FPersV).
3. Zaświadczenie o dniach nie podlegających uwzględnieniu jest wymagane zgodnie z § 20 ust. 1 FPersV, jeżeli za któryś dzień z 28 dni kalendarzowych, poprzedzających kontrolę, nie może zostać okazany wykaz działalności (np.: ponieważ kierowca chorował lub był na urlopie). Według BAG za niedziele i dni świąteczne nie jest wymagane przedłożenie ww. zaświadczenia, chyba, że istnieje przypuszczenie, że kierowca prowadził w niedzielę lub dzień świąteczny pojazd, dla którego wymagane było udokumentowanie czasu pracy kierowcy. Ręcznie wystawione zaświadczenia są niedopuszczalne. Zaświadczenie musi zostać podpisane przez przedsiębiorcę albo upoważnioną przez niego osobę, która nie jest kierowcą danego pojazdu, oraz przez samego kierowcę.

Jak już wspominałem wcześniej - niemieccy funkcjonariusze BAG i Polizei podchodzą do tej kwestii bardzo poważnie, za brak Kontrollbucha karają mandatami. Wykładowcy Uniwersytetów Parkingowych, uczestnicy różnych forów spierają się o to, czy książkę trzeba pisać, czy też nie - sugeruję nie wdawać się w polemiki i książeczkę sobie spokojnie prowadzić:)

Skąd wziąć?
1. Kupujemy gotową książkę w sklepie z druczkami lub na AlleDrogo http://allegro.pl/ksiazka-kontr-czasu-p ... 04507.html
2. Drukujemy samodzielnie z Worda - przykładowy plik załączony do posta. Wykonujemy sobie tabelki na każdy dzień miesiąca, drukujemy w ilości pozwalającej na prowadzenie zapisów zgodnych z przepisami:P

Z czym to się je?
Wydrukowany formularz wypełniamy zgodnie z instrukcją Luckiego.

Opis pól formularza:
Name, Vorname u. Anschrift des Fahrers - imię, nazwisko i adres kierowcy. Tu wystarczy podać tylko imię i nazwisko, a obok wpisać dane adresowe firmy, w której pracujemy.

1. Amtliches Kennzeichen des (der) Fahrzeuge(s) - numer rejestracyjny pojazdu lub pojazdów, którymi się poruszamy.
2. Tageskontrollblatt - numer kolejny danego arkusza. Ja wpisuję według systemu dzień/miesiąc/rok, niigdy się nikt do tego nie przyczepił. To pole warto mieć wypełnione na komputerze - unikniemy zarzutu o fałszowanie:P
3. Tag und Datum - dzień i data - wpisujemy datę.
4. Ruhezeiten und Lenkunterbrechungen (łóżko) - rysujemy czas naszego odpoczynku. Prowadzimy kreskę przez pola oznaczone tym symbolem. Każda godzina podzielona jest na kwadranse (pojedyncze kratki).
5. Lenkzeiten (kierownica) - czas prowadzenia pojazdu. Prowadzimy kreskę przez pola oznaczone tym symbolem. Każda godzina podzielona jest na kwadranse (pojedyncze kratki). Rozpoczynając prowadzenie np. o 8:15, zaznaczamy pierwszą kratkę w polu między 8 a 9.

Przykład:
Śpię do 7, potem od 8 do 9:30 przebywam na załadunku, po załadunku śmigam w trasę. Po przebyciu trasy rozładunek pomiędzy 16 a 16:30, potem pół godziny dojazdu do hofa i rozpoczęcie pauzy dobowej.

Czyli...
Pole oznaczone symbolem łóżka wypełniamy do godz. 7, pole z kierownicą od 7 do 8 (dojazd do miejsca rozładunku), potem od 8 do 9:30 kwadracik, następnie pole z kierownicą od 9:30 do 14 (4,5 h jazdy), pole z łóżkiem 45 min (przepisowa pauza), pole z kierownicą od 14:45 do 16 i potem od 16 do 24 pauza (łóżko).

WAŻNE!!!
Podczas kontroli BAG każe pokazać faktury za paliwo. Jeśli data i godzina na fakturze nie pokrywa się z wpisem w polu nr 5 (kierownica), wtedy powstaje problem. Tankowanie musi być KONIECZNIE rozpisane jako prowadzenie pojazdu.

6. Sonstige Arbeitszeiten oinschl. Arbeitsbereitschaft (kwadracik) - wpisujemy czas pozostawania w gotowości i dyspozycji dla pracodawcy. Spotkać się można też z ikonką młotków - znaczenie jest takie samo.

WAŻNE!!!
Na niektórych Lieferscheinach, które otrzymujemy od załadowcy, podana jest data i godzina załadunku. Musi być ona zgodna z tym, co piszemy w naszej książce, załadunek powinien być zaznaczony jako pozostawanie w gotowości (kratka), a nie jako odpoczynek (łóżko).

7. Ort der Fahrtaufnahme - miejsce rozpoczęcia pracy. Tu wpisujemy miejscowość, z której wyruszamy.

WAŻNE!!!
Pole to powinno być wypełnione zgodnie ze stanem faktycznym i zgadzać się z polem nr 8 z poprzedniego dnia. Jeżeli poprzedniego dnia pauzę robiliśmy w Berlinie i to wpisaliśmy w pole nr 8, to na karcie dnia następnego Berlin musi znaleźć się w polu nr 7. Bardzo często w trakcie kontroli BAG prosi o pokazanie CMR lub Lieferscheinów i na ich podstawie weryfikuje zapisy z poprzednich dni.

BARDZO WAŻNE!!!! Rozpoczęcie każdej z czynności (pauza, oczekiwanie, czas jazdy) powinno się oznaczać kropką.

8. Ort der Fahrtbeendigung - miejsce zakończenia pracy. Wpisujemy prawdziwe miejsce, w którym zakończyliśmy pracę i rozpoczęliśmy pauzę. Rano, podczas nalotu Polizei na hofa, chłopaki lubią się do tego przyczepić :(

10. Kilometerstand - licznik kilometrów. Tutaj podajemy dane z licznika na rozpoczęcie pracy (bei Fahrtbeginn) i na zakończenie pracy (bei Fahrtende). Różnicę wpisujemy w pole Gesamtfahrstrecke, czyli suma przejechanych kilometrów.

WAŻNE!!!
Zapisy z pola nr 10 są zazwyczaj jako pierwsze weryfikowane w czasie kontroli. Podobnie jak w pkt 7 i 8 - dane z zakończenia dnia poprzedniego muszą być takie same na rozpoczęciu dnia następnego - ilość km musi się zgadzać.
Kiedy zjeżdżamy na hofa po zakończonej pracy, koledzy z dużych mobili mogą poprosić o podjechanie do sklepu po zakupy:) Wtedy nie zamykamy jeszcze licznika km, robimy to dopiero po skończonych zakupach i otworzeniu pierwszego piwa na hofie:)
Kilometry wypełniamy z głową - Niemcy wiedzą, że kierowcy ściemniają. Jeżeli zaznaczamy 9h prowadzenia pojazdu, nie wpisujemy więcej niż 900 - 950 km. Nadmiarowe kilometry gubimy już w domu - rozpisujemy je na dni, w których jeździliśmy po Polsce lub innym kraju, do Niemiec wjeżdżamy z ładnie wypełnioną książeczką:)

Obok w polach 4,5,6 wpisujemy sumę godzin, które zaznaczyliśmy kreską na skali godzinowej. Zliczamy ilość kresek w polach godzinowych i wpisujemy cyfrą, pamiętając, że doba ma 24 godziny:)

Bemerkungen und Unterschrift - Uwagi i podpis kierowcy. Na każdym arkuszu dziennym składamy autograf. Po zjeździe na bazę, bierzemy pieczątkę firmową i stawiamy ją na każdym arkuszu obok swojego podpisu. Następnie prosimy Bossa o postawienie autografów - zgodnie z rozporządzeniem, czas pracy kierowcy musi być kontrolowany przez przełożonego.


Zaświadczenie o dniach nie podlegających uwzględnieniu jest wymagane zgodnie z § 20 ust. 1 FPersV

Zgodnie z przepisami, za każdy dzień, w którym byliśmy na urlopie lub chorowaliśmy, pracodawca ma obowiązek wystawić nam takie zaświadczenie.
Poniżej wzór, do samodzielnego wypełnienia.

BARDZO BARDZO WAŻNE!!!
Na zaświadczeniu podane są godziny i daty, od kiedy nie prowadziliśmy pojazdu - MUSZĄ się one zgadzać z tym, co piszemy w Kontrollbuchu!!!! Jeśli kończymy pracę we wtorek o 16 - w Kontrollbuchu zapisujemy od tej godziny pauzę (łóżko), na zaświadczeniu musi być wpisana dokładnie ta sama data i godzina.
Brak tego zaświadczenia przy kontroli - wielki problem:(

To tyle... Jeśli coś mi się jeszcze przypomni - będzie Edit posta;)
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.

Awatar użytkownika
bumer
Posty:31
Rejestracja:29 mar 2013, o 18:09
Samochód:Peugeot Boxer 3.0
Firma:Własna
Uprawnienia:B + ADR
Lokalizacja:Leszno/Wrocław

Re: Czas pracy w UE - KONTROLLBUCH

Post autor: bumer » 14 kwie 2013, o 17:26

Co do Kontrollbuch to zastanawiam się cały czas w jaki sposób mam rozpisać swoje kilometry. W jaki sposób bym nie liczył to nie jestem w stanie zgubić wszystkich kilometrów w momencie kiedy nie ma mnie w Niemczech. Po pierwsze nie będzie to miało żadnego pokrycia z CMR a po drugie nawet czysto logicznie jest problem bo BAG nie uwierzy mi, że przy 20 tys. w 4 tygodnie jadę zgodnie z przepisami dotyczącymi czasu pracy kierowców. Jak do tej pory obeszło się bez kontroli Kontrollbuch ale to tylko dlatego, że tylko raz szukali u mnie jakiejś pomyłki z ADR. Macie jakiś pomysł na ten Kontrollbuch? Jak do tej pory starałem się przy każdym wjeździe do Niemiec wypisywać nową kartkę, tak jakby mnie tam nigdy nie było, ale jak już pisałem nie ma to pokrycia z CMR.

Awatar użytkownika
MiroBusiarz
Bus Team
Bus Team
Posty:99
Rejestracja:30 mar 2013, o 00:20
Samochód:Zepsuty
Firma:Krzak
Uprawnienia:B + ADR
Lokalizacja:[PZ] - Poznań Zadupie

Re: Czas pracy w UE - KONTROLLBUCH

Post autor: MiroBusiarz » 14 kwie 2013, o 18:52

Bardzo prosto - prowadzisz książkę jeżdżąc po Polsce:) Wpisujesz fikcyjne miejsca, wypełniasz na każdy dzień i tak gubisz kilometry. Poza tym - BAG nie ma prawa się przyczepić do tego, co jest w PL, obowiązek posiadania Kontrollbucha jest tylko i wyłącznie wewnętrznym przepisem Niemców. Zawsze możesz mu powiedzieć, że u nas nie trzeba i dlatego nie prowadzisz;)

Awatar użytkownika
bumer
Posty:31
Rejestracja:29 mar 2013, o 18:09
Samochód:Peugeot Boxer 3.0
Firma:Własna
Uprawnienia:B + ADR
Lokalizacja:Leszno/Wrocław

Re: Czas pracy w UE - KONTROLLBUCH

Post autor: bumer » 14 kwie 2013, o 18:55

Tyle wiem, chodzi mi bardziej o CMR. W przypadku kontroli sprawdzają CMR gdzie są daty załadunków i rozładunków. Dlatego też nie mogę zgubić kilometrów w Polsce. Jedyne co jestem w stanie zrobić to tyle, że każdy mój wyjazd z kraju jest tzw. moim pierwszym razem. Gorzej, jeżeli kontrola odbędzie się 20 dni po wyjeździe.

Awatar użytkownika
MiroBusiarz
Bus Team
Bus Team
Posty:99
Rejestracja:30 mar 2013, o 00:20
Samochód:Zepsuty
Firma:Krzak
Uprawnienia:B + ADR
Lokalizacja:[PZ] - Poznań Zadupie

Re: Czas pracy w UE - KONTROLLBUCH

Post autor: MiroBusiarz » 14 kwie 2013, o 19:45

Aby nie komplikować sprawy, piszę nawet wtedy, kiedy jeżdżę po Polsce. Spisuje sobie codziennie do KB kilometry tak, aby była ciągłość. CMR można schować i nie pokazywać:)

Awatar użytkownika
bumer
Posty:31
Rejestracja:29 mar 2013, o 18:09
Samochód:Peugeot Boxer 3.0
Firma:Własna
Uprawnienia:B + ADR
Lokalizacja:Leszno/Wrocław

Re: Czas pracy w UE - KONTROLLBUCH

Post autor: bumer » 14 kwie 2013, o 20:00

Niby można, aczkolwiek we Francji raz kobieta przetrzepała mi cały samochód tak, że sam zwątpiłem czy nic tam nie mam. Zaglądała nawet do worka z brudami i do tubki od pasty do zębów. Dlatego też kombinuję z Kontrollbuchem jak mogę i zdaję się raczej na swój urok osobisty w kontaktach z nimi.

Awatar użytkownika
Kamil_ols
Posty:11
Rejestracja:4 kwie 2013, o 22:27
Samochód:Peugeot Boxer 3.0
Uprawnienia:B
Lokalizacja:Olsztyn/Poznań

Re: Czas pracy w UE - KONTROLLBUCH

Post autor: Kamil_ols » 12 maja 2013, o 22:46

Panowie,sprawa z CMRami jest prosta.Wszystkie wkładamy do koperty zaadresowanej na adres szefa lub firmy i w razie kontroli zaklejamy kopertę.Żadna ze służb bez nakazu prokuratorskiego nie ma wam prawa otworzyć zaklejonej koperty!
Ja od następnego wyjazdu zaczynam pisać.Ponad rok się udawało aż do teraz-125 e poszło :evil:
Także dzięki za wskazówki.

Awatar użytkownika
darekzg
Posty:19
Rejestracja:22 cze 2013, o 21:35
Samochód:peugeot
Firma:polska
Uprawnienia:B
Lokalizacja:Zielona Góra

Re: Czas pracy w UE - KONTROLLBUCH

Post autor: darekzg » 29 cze 2013, o 07:03

cześć koledzy
prawie wogole nie mowie po niemiecku;) ale teraz we wtorek mialeem kotrole policaji;) i zaczełem z nimi rozmawiać, więc odnosnie kotrolbuha
1. trzeba wypelniac taho
2.trzeba miec 28 dni wstecz
wytlumacze o co kaman:)))
a wiec szanowni koledzy jesli jestescie poza granicami niemiec w kontrolbuhu piszecie pauze, wjezdzajac do niemiec obowiazek jest wypelnienia taho czyli jazda na kontrolbuhu, ale kartka wszystko przyjmie:))) aha i bardzo duzy plus jest jak macie urlopowki od szefa, przed kazdym wyjazdem z pl powiedzcie szefowi ze ma obowiazek wydac wam urlopowke, bo jak nie wyda to on placi mandat za tacho bo wtedy jest malowiarygodne..

przykladowo:
wyjezdzacie 28.06 z pl to szef wypisuje ze np przez 7 dni nie jezdziliscie autem zarobkowo;) czyli od 21.06 do 28.06 macie urlopkarte. pozniej jedziecie na zachod i wjezdzajac do niemiec wypisujecie kontrolbuh ze o 17 startujecie wiec od godz 00 do 17 piszecie kreche na pauzie ze niby odpoczywaliscie. po 4,30 jazdy.... pauza:)))).... kartka przyjmie wszystko... i puzniej znow 4,30 w trranzycie spokojnie przejedziecie na zachodnie granice niemiec
a jesli jestescie na terenie niemiec obowiazuje normalny czas pracy.... aha jeszcze cos u niemca jesli zrobicie 1200km w ciagu dnia i powiedzmy ze to jest realne< fakt ze nie!!:)> to pamietajcie ze podczas kontroli niemicy maja wyliczone ze bus zrobi w ciagu godziny czasu max 100km.... jesli nie wiecie jak pisac tacho to piszcie ja wytlumacze na prf bo jestem jeszcze troszke zakrecony jak zawsze:)
darekzg

Awatar użytkownika
Pedro
Posty:27
Rejestracja:5 kwie 2013, o 17:02
Uprawnienia:B

Re: Czas pracy w UE - KONTROLLBUCH

Post autor: Pedro » 29 cze 2013, o 23:52

Macie ode mnie mój kontrollbuch po Polsku, myślałem, że go zgubiłem ale na szczęście znalazłem. Myślę, że się przyda

Obrazek

Awatar użytkownika
paquito88
Użytkownik
Użytkownik
Posty:10
Rejestracja:10 sie 2013, o 12:35
Samochód:Renault Master
Uprawnienia:B
Lokalizacja:Rzeszów

Re: Czas pracy w UE - KONTROLLBUCH

Post autor: paquito88 » 12 sie 2013, o 21:02

Mam pytanie. Po co, jak to określiliście "gubić kilometry" rozpisując je po Polsce skoro książka i prowadzenie ewidencji jest wymagane tylko na terenie Niemiec? Jeśli jadę tranzytem przez Niemcy to chyba nie ma potrzeby gubienia km bo na dobrą sprawę jestem w stanie przejechać Niemcy z każdej strony za jednym zamachem (bez 11h pauzy) o ile nie występują żadne utrudnienia.

Przykładowo: jadę z Krk, na pierwszym parkingu w Niemczech wypisuję start jadę 4.5h potem 45min pauza i dalej spokojnie dojeżdżam do Holandii w książce wpisując koniec trasy np na parkingu granicznym Niemcy-Holandia.
Chowam książkę i wyciągam ją z powrotem dopiero gdy ponownie wjeżdżam do Niemiec i wypełniam na tej samej zasadzie jak opisałem wyżej tak???????

Dobrze to rozumiem? Nie muszę pisać w książce czasu jazdy przez np NL, B, F, GB, A bo ewidencja obowiązuje NA TERENIE Niemiec.
A jeżdżąc po innych krajach rysuję w książce pauzę czy po prostu wyjeżdżając z Niemiec kończę ewidencję a np tydzień później wjeżdżając z powrotem rozpoczynam na kolejnej stronie ewidencję od wjazdu do wyjazdu/rozładunku/pauzy?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Poradniki”