Sposoby mocowania ładunku
- Lucky_Luke
- Użytkownik
- Posty:198
- Rejestracja:1 kwie 2013, o 18:38
- Uprawnienia:B
- Lokalizacja:Bydgoszcz
Zabezpieczenie ładunku jest obowiązkowe niezależnie od wymiarów i wagi.
Sposoby mocowania ładunku:
1. mocowanie opasaniem,
2. mocowanie ukośne odciągami,
3. mocowanie przez owinięcie,
4. mocowanie przez nałożenie czołowe,
5. ścisłe upakowanie pojazdu,
6. techniki mieszane.
Ad 1.
Mocowanie opasaniem - polega na unieruchomieniu ładunku przez zwiększenie siły docisku ładunku do powierzchni ładowni tak aby zwiększyć siłę tarcia. Ilość środków mocujących jakie zastosujemy zależy od masy ładunku, współczynnika tarcia oraz kąta α znajdującego się pomiędzy środkiem mocującym a powierzchnią skrzyni.
Ad 2.
Mocowanie ukośne odciągami (metoda kształtowa) – polega na zamocowaniu ładunku za pomocą punktów mocowania umieszczonych na ładunku oraz na podłożu ładowni. Przy tej metodzie wymagane są cztery środki mocujące.
Ad 3.
Mocowanie przez owinięcie - polega na zamocowaniu ładunku poprzez owinięcie go środkiem mocującym i zamocowanie go do podłoża ładowni. W tym przypadku stosujemy parzystą ilość środków mocujących po lewej i prawej stronie ładunku.
Ad 4.
Mocowanie przez nałożenie czołowe – polega na zamocowaniu ładunku za pomocą nałożenia na czoło ładunku środków mocujących. Można do tego wykorzystać również popularną i ogólno dostępną europaletę.
Ładunek pierwszy od lewej (dodatkowo zastosowano podporę):
Ładunek trzeci od lewej zwany Mocowaniem szpringowym (spring lashing):
Ad 5.
Ścisłe upakowanie pojazdu:
Ad 6.
Techniki mieszane – korzystamy z kilku metod mocowania przy jednym ładunku.
Środki mocujące:
- pasy, łańcuchy, napinacze, odciągi
- siatki z odciągami, maty antypoślizgowe
- listwy kątowe bądź wolne europalety
(by nie zniszczyć delikatnego ładunku pasami)
- kliny do ładunków walcowych
- poduszki powietrzne
Dołączam "10 Przykazań właściwego zabezpieczenia ładunku w transporcie drogowym" Marka Różyckiego.
Materiał dostępny pod adresem: http://chomikuj.pl/Lucky_Luke/Zabezpieczenie+ladunku
Artykuł opracowany na podstawie Centrum Szkolenia Kierowców Zawodowych w Krakowie.
Jeżeli ma ktoś z Was coś do dodania z chęcią dopiszę a także zachęcam do pisania dalszych artykułów.
Sposoby mocowania ładunku:
1. mocowanie opasaniem,
2. mocowanie ukośne odciągami,
3. mocowanie przez owinięcie,
4. mocowanie przez nałożenie czołowe,
5. ścisłe upakowanie pojazdu,
6. techniki mieszane.
Ad 1.
Mocowanie opasaniem - polega na unieruchomieniu ładunku przez zwiększenie siły docisku ładunku do powierzchni ładowni tak aby zwiększyć siłę tarcia. Ilość środków mocujących jakie zastosujemy zależy od masy ładunku, współczynnika tarcia oraz kąta α znajdującego się pomiędzy środkiem mocującym a powierzchnią skrzyni.
Ad 2.
Mocowanie ukośne odciągami (metoda kształtowa) – polega na zamocowaniu ładunku za pomocą punktów mocowania umieszczonych na ładunku oraz na podłożu ładowni. Przy tej metodzie wymagane są cztery środki mocujące.
Ad 3.
Mocowanie przez owinięcie - polega na zamocowaniu ładunku poprzez owinięcie go środkiem mocującym i zamocowanie go do podłoża ładowni. W tym przypadku stosujemy parzystą ilość środków mocujących po lewej i prawej stronie ładunku.
Ad 4.
Mocowanie przez nałożenie czołowe – polega na zamocowaniu ładunku za pomocą nałożenia na czoło ładunku środków mocujących. Można do tego wykorzystać również popularną i ogólno dostępną europaletę.
Ładunek pierwszy od lewej (dodatkowo zastosowano podporę):
Ładunek trzeci od lewej zwany Mocowaniem szpringowym (spring lashing):
Ad 5.
Ścisłe upakowanie pojazdu:
Ad 6.
Techniki mieszane – korzystamy z kilku metod mocowania przy jednym ładunku.
Środki mocujące:
- pasy, łańcuchy, napinacze, odciągi
- siatki z odciągami, maty antypoślizgowe
- listwy kątowe bądź wolne europalety
(by nie zniszczyć delikatnego ładunku pasami)
- kliny do ładunków walcowych
- poduszki powietrzne
Dołączam "10 Przykazań właściwego zabezpieczenia ładunku w transporcie drogowym" Marka Różyckiego.
Materiał dostępny pod adresem: http://chomikuj.pl/Lucky_Luke/Zabezpieczenie+ladunku
Artykuł opracowany na podstawie Centrum Szkolenia Kierowców Zawodowych w Krakowie.
Jeżeli ma ktoś z Was coś do dodania z chęcią dopiszę a także zachęcam do pisania dalszych artykułów.
Pozdrawiam
Lucky Luke
Szybszy Od Własnego Cienia !
Lucky Luke
Szybszy Od Własnego Cienia !
- Darobdg
- Posty:27
- Rejestracja:16 cze 2013, o 10:53
- Samochód:Jumper/c35s17
- Uprawnienia:ab+e
- Lokalizacja:Bydgoszcz
Re: Sposoby mocowania ładunku
wersja do druku ;]
Re: Sposoby mocowania ładunku
Witam koledzy na busa 8 ep ile pasów polecicie zabrać oraz jakiej grubości i długości?Czy 35 mm i 6m długości będzie ok?
Re: Sposoby mocowania ładunku
Panowie powiedzcie jakie pasy są odpowiednie na busa trzeba brać 2000daN czy jakies inne ?
- movano
- Użytkownik
- Posty:7
- Rejestracja:23 kwie 2016, o 08:28
- Samochód:Opel Movano
- Firma:"ZBYSZEK"
- Uprawnienia:A,B,C,C+E
Re: Sposoby mocowania ładunku
Na burcie powinno być tabliczka jaką ma max wytrzymałość zaczep.Pasów nigdy dość i różnych wymiarów.Jak zabezpieczysz taką będziesz miał podróż.Belka zabezpieczająca ładunek,maty antypoślizgowe,siatka.
Re: Sposoby mocowania ładunku
Zawsze mnie to ciekawiło. Przyznam, że dopiero chce zacząć przygodę z busami, przewozami. Czy wy zazwyczaj mocujecie ładunek na sposób z listy czy mocujecie pasy albo cokolwiek innego trzymającego mocniej jak tu https://abcporady.pl/zamocowania-ktoryc ... przyklady/ Zastanawiam się na tym. Czy lepiej jak pas jest w teorii trochę luźniejszy bo wtedy siła, jak trzeba nagle zahamować rozkłada się inaczej? Jakie mieliście najdziwniejsze i może najniebezpieczniejsze sytuacje z mocowaniem?
Re: Sposoby mocowania ładunku
Świetna sprawa!
- GLONCIO
- Użytkownik
- Posty:6
- Rejestracja:31 mar 2017, o 03:09
- Samochód:Renault Master
- Uprawnienia:A,B,C ADR
- Lokalizacja:ŁÓDŹ
Re: Sposoby mocowania ładunku
Cześc
Podstawowe techniki mocowania ładunku przedstawili koledzy w 2 pierwszych postach i to musisz znać i umieć jak przysłowiową "Biblię",ale jest właśnie jedno ale.Nie zawsze wozimy ładunki takie jak z obrazka,czyli "pełno-prostokątne ,wymiarowe itp.Pamiętaj że pasy nie powinny się krzyżować,muszą być naciągnięte bardzo mocno (jeśli chcesz mieć pasy w nienagannym stanie przez długi czas ZAWSZE używaj ochraniaczy na pasy),nie mogą być "zwichrowane".Pamiętaj również że jadąc po niezbyt równych drogach ładunek może poluzować pasy,czasami warto zatrzymać się i sprawdzić czy wszystko gra na pace(zrób to dla siebie żebyś sam siebie przekonał że dobrze to robisz).Z czasem patrząc na ładunek na rampie już będziesz wiedział jak go zamocować.Nie hołduj zasadzie że "dam więcej pasów to będzie lepiej),to nic nie da jeśli pierwszy czy drugi pas będzie żle zamocowany.Wspaniałym i obowiązkowym jest również uzywanie belki - jadąc na pusto zapinaj ją na górnych poprzeczkach w max tylnej częsci paki-usztywni to odrobinkę tą wątłą konstrukcję paki.
Ile pasów ? tyle ile jest mocowań po jednej burcie +2 szt zapasu
jaka długość ? zazwyczaj 6m starcza ale miej połowę pasów 6m a połowe dłuższych
ktoś sie pyta jaka szerokośc - nie kombinujcie z 35mm a może 50mm - 50mm jest standardem i zapewnia wytrzymałośc
daN dla pasa 50mm wynosi 2500 w NACIĄGU ( nie raz trzeba będzie pociągnąć auto kolegi lub przymocować pas do ładunku i sztaplarki żeby go wysunąć na przeg paki)
I pamiętajmy WSZYSCY że najdroższym,najcenniejszym ładunkiem jesteśmy my sami
Podstawowe techniki mocowania ładunku przedstawili koledzy w 2 pierwszych postach i to musisz znać i umieć jak przysłowiową "Biblię",ale jest właśnie jedno ale.Nie zawsze wozimy ładunki takie jak z obrazka,czyli "pełno-prostokątne ,wymiarowe itp.Pamiętaj że pasy nie powinny się krzyżować,muszą być naciągnięte bardzo mocno (jeśli chcesz mieć pasy w nienagannym stanie przez długi czas ZAWSZE używaj ochraniaczy na pasy),nie mogą być "zwichrowane".Pamiętaj również że jadąc po niezbyt równych drogach ładunek może poluzować pasy,czasami warto zatrzymać się i sprawdzić czy wszystko gra na pace(zrób to dla siebie żebyś sam siebie przekonał że dobrze to robisz).Z czasem patrząc na ładunek na rampie już będziesz wiedział jak go zamocować.Nie hołduj zasadzie że "dam więcej pasów to będzie lepiej),to nic nie da jeśli pierwszy czy drugi pas będzie żle zamocowany.Wspaniałym i obowiązkowym jest również uzywanie belki - jadąc na pusto zapinaj ją na górnych poprzeczkach w max tylnej częsci paki-usztywni to odrobinkę tą wątłą konstrukcję paki.
Ile pasów ? tyle ile jest mocowań po jednej burcie +2 szt zapasu
jaka długość ? zazwyczaj 6m starcza ale miej połowę pasów 6m a połowe dłuższych
ktoś sie pyta jaka szerokośc - nie kombinujcie z 35mm a może 50mm - 50mm jest standardem i zapewnia wytrzymałośc
daN dla pasa 50mm wynosi 2500 w NACIĄGU ( nie raz trzeba będzie pociągnąć auto kolegi lub przymocować pas do ładunku i sztaplarki żeby go wysunąć na przeg paki)
I pamiętajmy WSZYSCY że najdroższym,najcenniejszym ładunkiem jesteśmy my sami
- Wolf
- Moderator
- Posty:1636
- Rejestracja:18 lis 2013, o 11:18
- Samochód:Fiat Ducato
- Firma:PHU
- Uprawnienia:B
- Lokalizacja:Zachodniopomorskie
Re: Sposoby mocowania ładunku
GLONICIO, wszytko ok, poza wymiarem pasów, osobiście korzystam z 35 2T, 50 nie przypadły mi do gustu, nie zauważyłem problemów żeby wyciągnąć sztaplarką ładunek z auta czy holować auto,natomiast ochraniacze i narożniki do pasów to podstawa.
- GLONCIO
- Użytkownik
- Posty:6
- Rejestracja:31 mar 2017, o 03:09
- Samochód:Renault Master
- Uprawnienia:A,B,C ADR
- Lokalizacja:ŁÓDŹ
Re: Sposoby mocowania ładunku
Wolf - Ty to byś na pasu od spodni wyciągnął ładunek (masz za dużo doświadczenia che che)
Uważam że koledzy którzy zaczynają przygodę powinni mieć lepszy sprzęt od Nas
Uważam że koledzy którzy zaczynają przygodę powinni mieć lepszy sprzęt od Nas