Dlatego chciałbym z Waszą pomocą napisać poradnik od A do Z by zaoszczędzić początkującym kierowcą stresu, że sobie nie poradzą lub popełnią jakiś błąd.
1. List przewozowy krajowy NR (praktycznie każda firma transportowa ma inny układ kolumn/tabel w liście przewozowym, nie ma co się denerwować gdyż wszystko wypełniamy tak samo) :
2. List przewozowy krajowy NR w formacie A5:
(Możemy spotkać także listy w mniejszym formacie)
3. Międzynarodowy list przewozowy CMR:
Muszą być wypełnione w minimum trzech egzemplarzach !!
Czerwony dla nadawcy
Niebieski dla odbiorcy
Zielony dla przewoźnika
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Y9txIHtTKoo#t=12[/youtube]
Serdecznie Was zapraszam na kanał gooddriverpl po zgłębianie dalszej wiedzy na temat transportu.
Post z tematu "CMR - czas dostawy??? skąd mam to wiedzieć???".bambo pisze:Kolego myślałem ze ten krótki reportaż Ci wystarczy . Tak wiec odpowiem Ci na moim przykładzie To ze jest tyle rubryk to nie znaczy ze wszystkie trzeba skrupulatnie wypełniać ,jak każdy dokument najważniejsze pola jakie ja wypełniam i co do kontroli inspekcji celnej, transportu ,służby granicznej czy tez policji nie miałem nigdy problemów.
Punkty 1,2,3,4 to wiadomo, 5 jeżeli masz jakie kolwiek dokumenty załączone do przewożonego towaru to wpisujesz np.nr jeżeli taki jest lub słownie ,itp. pkt 6 ja pisze jeżeli mam towar na paletach to pisze ilość i słownie np.( 4 palety ) jeżeli mam luzem np. rury to pisze ilość i podaje wymiary np. 1.szt dł x szer x wys 2 szt to samo można pod spodem dopisać razem tyle szt. 13 instrukcja nadawcy może dotyczyć jak ma być dany towar przewożony np. czy spięty pasami i tam nadawca od którego zabieramy musi wpisać swoje uwagi,czy tez zwrot palet ,ale wtedy otrzymujesz taki kwit ze masz palety na wymiane do zwrotu .14 zazwyczaj pomijam,21 kiedy gdzie wystawiono ,ja nigdy nie pisałem o której doręczyłem były wyjątki to kazałem wpisać godzinę przy doręczeniu w pkt 24 no i oczywiście w pkt 11 ważna waga . Ja pkt 6,7,8,9,10,11,12 proszę o wypełnienie osoby wydającej towar, dokumenty czy tez ta która podpisuje -Nadawca. Pkt 18 jeżeli to ty masz zastrzeżenia np. uszkodzony towar np. w trakcie ladowania Będzie tak ze spedycja każe ci czegoś nie wpisywać i tu nie będę się rozpisywał Sam doświadczysz Wagę najlepiej jak ci wpiszą na załadunku -NIE TY Jak będzie zawyżona ,zawsze możesz odmówić a jeżeli będzie ok wizualnie w dokumentach a na wadze inaczej to odpowiada firma -Nadawca .Jeżeli chodzi o inne dokumenty przewozowe np. druki z komputera zazwyczaj jest to samo jest to dokument miedzy narodowy gdzie obowiązuje jeden wzor ,wiesz numerki ,numerki jak masz wystawiony w innym języku to ktoś tez bierze za to odpowiedzialność wizualnie się rozni i trzeba wszystkie podpisywać bo nie sa samokopiujące .Jak się w to wgłębisz pojeździsz to rozkminisz co ,co oznacza .Zawsze możesz zasięgnąć wiedzy UNIWERSYTETU PARKINGOWEGO i pamiętaj zawsze sprawdzaj numery załączonych dokumentów tych do ręki z tymi przyklejonymi na towarze ,licz ilości np. kartonów Wymiary, jak i ilość musza się zgadzać z wypisanym dokumentem CMR. Jak cos nie tak to niech mnie koledzy poprawia lub cos dopiszą.
http://www.transportoweprawo.pl/2012/li ... kty-i-mity
Z podziękowaniem dla kolegi Bambo za praktyczne opisanie wypisywania CMR-ki