Dokumenty przewozowe

W tym dziale znajdziesz poradniki związane m.in z prawidłowy zabezpieczeniem ładunku, bezpieczeństwem podczas ładunku itp.
Awatar użytkownika
Lucky_Luke
Użytkownik
Użytkownik
Posty:198
Rejestracja:1 kwie 2013, o 18:38
Uprawnienia:B
Lokalizacja:Bydgoszcz
Dokumenty przewozowe

Post autor: Lucky_Luke » 28 kwie 2013, o 17:28

Dokumenty przewozowe
Stosowane w transporcie drogowym.



W obrocie krajowym możemy wyróżnić:
1. List przewozowy - to faktura wystawiona przez przewoźnika związana z wydatkami jakie poniósł w związku z wykonywaną przez niego usługą transportową. Regulacje prawne określają podstawowe warunki ekonomiczne w zakresie terminu kredytowania jaki mogą przewoźnicy publiczni zaoferować załadowcom lub odbiorcom. Przewoźnik jest zobowiązany do równego traktowania wszystkich klientów. Załadowcy także zobowiązani są do nie przekraczania terminów i spłaty należności w terminie. Przewoźnik może zażądać przedpłaty o ile przypuszcza że wartość powierzonego towaru jest niższa od opłat za przewóz.
Najczęściej list przewozowy jest sporządzany w czterech egzemplarzach:
- oryginał – dla przewoźnika, wydawany jest odbiorcy,
- grzbiet – dla przewoźnika, zostaje w stacji nadania,
- ceduła – dla przewoźnika, służy do pokwitowania odbioru,
- wtórnik – dla nadawcy.
W liście przewozowym można znaleźć następujące dane:
- nazwę i adres nadawcy, jego podpis oraz określenie placówki przewoźnika zawierającej umowę;
- miejsce przeznaczenia przesyłki oraz nazwę i adres odbiorcy;
- określenie rzeczy, masy, liczby sztuk przesyłki, sposobu opakowania i oznaczenia;
- inne wskazania i oświadczenia konieczne ze względu na warunki danej umowy lub sposób rozliczeń, np.:
- dokumenty potrzebne ze względu na przepisy celne, podatkowe, administracyjne (wszelkiego rodzaju zezwolenia na obrót przedmiotami niebezpiecznymi, świadectwa zdrowia lub szczepienia zwierząt, świadectwo odprawy celnej itp.);
- deklarację wartości przewożonych rzeczy;
- wynik sprawdzenia przez przewoźnika rzeczy nadanych do przesyłki;
- oświadczenie nadawcy o stanie przesyłki;
- wskazówki nadawcy dotyczące postępowania z przesyłką na wypadek niemożności wykonania umowy przewozu zgodnie z warunkami określonymi w liście przewozowym lub wydania przesyłki w miejscu przeznaczenia odbiorcy określonemu w liście przewozowym.

2. Roszczenie z tytułu przewozu - jest to dokument niestandardowy. Składa go załadowca u przewoźnika w celu pokrycia przez niego strat pieniężnych wynikających z utraty, uszkodzenia towaru lub opóźnienia dostawy. Złożenie roszczenia jest ograniczone czasowo i powinno być złożone w ciągu 9 miesięcy od dostarczenia przesyłki. Przewoźnik musi w ciągu 30 dni potwierdzić pisemnie o fakcie przyjęcia roszczenia, a następnie w ciągu 120 dni powiadomić o uznaniu lub odrzuceniu roszczenia. Szkoda określona w roszczeniu z tytułu przewozu może być jawna lub ukryta.

3. Dostawa na warunkach FOB - określa logistyczny zakres ponoszonej odpowiedzialności przez nabywcę i sprzedawcę. Formuła FOB określa:
Kto ponosi opłaty transportowe;
Kto odpowiada za transport przesyłki;
Kiedy przechodzi na nabywcę tytuł własności towarów.



Transport międzynarodowy

W transporcie międzynarodowym dokumentacja jest bardziej złożona i skomplikowana. Wynika to z faktu, iż transakcja dokonywana jest pomiędzy dwoma różnymi krajami, które mogą mieć różne systemy polityczne i ekonomiczne. Stosowane w tych krajach wymagania dotyczące dokumentacji mogą się poważnie różnić. Bardzo ważnym jest dokładne wypełnienie dokumentów, gdyż zależy od tego powodzenie operacji transportowej.
1. Międzynarodowy list przewozowy CMR jest podstawowym dokumentem, na podstawie którego odbywa się przewóz ładunku (dokumentem potwierdzający zawarcie umowy o przewóz). Dokument CMR jest wystawiany w 3 egzemplarzach; każdy z nich ma taką samą moc prawną.
Aby omówić dokumentację w transporcie międzynarodowym dokonamy wstępnego podziału na dokumentację handlową i przewozową.
W dokumentacji handlowej możemy wskazać na:
a. Umowę sprzedaży - podstawowy dokument w międzynarodowej transakcji handlowej;
b. Akredytywę - czyli formę płatności zapewniająca bardzo wysoki stopień zabezpieczenia interesów sprzedawcy.
W transporcie międzynarodowym posługujemy się także formułami sprzedaży FOB miejsca nadania lub miejsca przeznaczenia. Stosowanych jest 13 formuł Incoterms, które są przyjętymi i stosowanymi regułami określającymi warunki handlowe. Określają one odpowiedzialność leżącą po stronie sprzedawcy jak i nabywcy. Jedną z formuł zaliczaną do grupy E jest umowa o udostępnienie. Jest to umowa która obciąża nabywcę całkowitą odpowiedzialnością za towar i dostawę już od siedziby sprzedawcy. Inną formułą zaliczaną do grupy C jest umowa o przewóz. W umowie tej sprzedawca ponosi wszelkie koszty związane z dostawą do kraju przeznaczenia. Do tego momentu ryzyko związane z uszkodzeniem towarów jest po tronie sprzedającego. W grupie D możemy wskazać na formuły które zobowiązują sprzedawcę do poniesienia kosztów związanych z dostarczeniem towaru do miejsca przeznaczenia za granicą. W tej grupie sprzedawca ponosi koszty i ryzyko związane z transportem towaru aż do miejsca przeznaczenia. W tym przypadku zastosowanie ma umowa o dostawę.



Dokumentacja międzynarodowa

W dokumentacji przewozowej w zakresie transportu międzynarodowego możemy wskazać na:
1. Deklarację wywozową - zawiera ona opis towaru, wagę, wykaz stosowanych oznaczeń, datę i numer licencji eksportowej, adres przeznaczenia, dane kontrahentów;
2. Licencję eksportową - która pozwala na wywiezienie niektórych towarów bez konieczności spełnienia innych specjalnych wymagań. Wystawia się ją na ogólnodostępne towary i określa wtedy jako licencję ogólną. Możemy także wyróżnić potwierdzoną licencję eksportową dotyczącą towarów kontrolowanych przez państwo;
3. Fakturę - na jej podstawie sprzedawca określa wartość towaru. Jest to dokument wymagany w celu określenia podstawy ubezpieczenia i cła importowego;
4. Karnet - stosowany gdy towar jest dostarczany w zaplombowanych kontenerach. Stanowi on potwierdzenie, że kontener (przesyłka) został zaplombowany w miejscu nadania i nie będzie otwierany aż do chwili dostarczenia do odbiorcy. Przesyłkę na podstawie karnetu można przewieźć tranzytem przez pośrednie punktu celne bez potrzeby wykonywania kontroli;
5. Świadectwo pochodzenia towarów - umożliwia załadowcy ubieganie się o korzystniejsze cło;
6. Konosament - wyżej omówiony;
7. Kwit dokowy - dokument stwierdzający że przewoźnik dostarczył towar towarzystwu okrętowemu. Można go wykorzystać do potwierdzenia zgodności oraz jako dowód w ewentualnym roszczeniu o pokrycie strat załadowcy z tytułu przewozu;

Jeżeli chodzi o omówienie wypełniania powyższych dokumentów to proszę kogoś bardziej doświadczonego o mały poradnik :)

Źródło: Gazeta Prawna, Encyklopedia Zarządzania, Wikipedia
Pozdrawiam
Lucky Luke
Szybszy Od Własnego Cienia !

Awatar użytkownika
Lucky_Luke
Użytkownik
Użytkownik
Posty:198
Rejestracja:1 kwie 2013, o 18:38
Uprawnienia:B
Lokalizacja:Bydgoszcz

Re: Dokumenty przewozowe

Post autor: Lucky_Luke » 24 paź 2013, o 23:00

Koledzy przy wolnej chwili zróbcie skan CMRki i innych papierów wymienionych wyżej ... pomóżcie mi i innym początkującym.

Wybaczcie za odświeżenie tematu ale jak nie na spamujesz to nie dostaniesz ;)
Pozdrawiam
Lucky Luke
Szybszy Od Własnego Cienia !

ODPOWIEDZ

Wróć do „Poradniki”