Teraz jest 17 gru 2017, o 21:43


Kierowcy busów zapłacą 10 razy więcej za przeważenia pojazdó

Przepisy dotyczące transportu drogowego do 3,5 DMC
  • Autor
  • Wiadomość
Offline
Avatar użytkownika

Bocian

Użytkownik

Użytkownik

  • Posty: 15
  • Dołączył(a): 18 cze 2013, o 12:09
  • Lokalizacja: Jasło
  • Podziękował : 2 razy
    Otrzymał podziękowań: 5 razy
  • Blog: Wyświetl Bloga (0)
  • Samochód: mb vito
  • Uprawnienia: B,C,C+E

Kierowcy busów zapłacą 10 razy więcej za przeważenia pojazdó

Post19 lis 2013, o 20:46

Wklejam cały artykół z etransport.pl osobiscie uwazam ze to głupi i beznadziejny przepis ktory dotknie kierowce

Ministerstwo Transportu planuje wprowadzenie nowych kar nakładanych na kierujących pojazdami samochodowymi za przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej. Kara może wynieść nawet 5000 zł.
Zgodnie z projektem ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych (projekt dostępny na stronie internetowej Ministerstwa Transportu) planowane jest wprowadzenie nowych kar, których wyłącznym adresatem będzie kierowca. Oznacza to, że w przypadku wykrycia przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, kara będzie nakładana tylko na kierowcę. Ten scenariusz jest już dobrze znany chociażby z systemu ViaToll, który także przewiduje nakładanie kar tylko i wyłącznie na kierowców, niezależnie od tego kto jest winny nieuiszczeniu opłat drogowych. Zgodnie z projektem „Za przejazd pojazdem samochodowym, którego rzeczywista masa całkowita jest większa od dopuszczalnej masy całkowitej określonej w dowodzie rejestracyjnym wymierza się karę pieniężną, w drodze decyzji administracyjnej, nakładanej na kierującego pojazdem. Karę wymierza się w wysokości:

1) 500 zł – gdy rzeczywista masa całkowita pojazdu przekracza nie więcej niż 10% jego dopuszczalnej masy całkowitej;

2) 2000 zł – gdy rzeczywista masa całkowita pojazdu przekracza jego dopuszczalną masę całkowitą o więcej niż 10% i nie więcej niż 50%;

3) 5000 zł – w pozostałych przypadkach.”
O ile przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej o ponad 10 - 50% w przypadku dużych pojazdów ciężarowych o ładowności np. 24 ton jest raczej rzadko spotykane, o tyle przekroczenie tych norm w przypadku pojazdów o DMC do 3,5 tony to praktyka dość częsta. Ustalenie odpowiedzialności za przekroczenie masy całkowitej tego typu pojazdu w chwili obecnej nastręcza pewnych problemów natury prawnej. Po wprowadzeniu w życie cytowanych powyżej przepisów kierowcy będą odpowiedzialni za brak uczciwości i rzetelności załadowców, spedytorów, handlarzy, zleceniodawców itd. Co gorsza, przepisy nie przewidują możliwości ‘wytłumaczenia’ się kierowcy dlaczego doszło do przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Kolejny raz (podobnie jak w przypadku ViaToll) urzędnicy nie przewidują możliwości, że kierowca będzie zupełnie nieświadomy naruszenia, a przekroczenie norm będzie wywołane wyłącznie zatajeniem rzeczywistej masy ładunku np. przez załadowcę.

Prawdą jest, że normy prawa administracyjnego nie odnoszą się bezpośrednio do kwestii zawinienia, niemniej jednak jedną z naczelnych zasad Konstytucji RP jest postulat urzeczywistniania przez demokratyczne państwo prawne, jakim jest Polska, zasad sprawiedliwości społecznej. Przewidywana przez urzędników praktyka ‘kozła ofiarnego’, którym w tym przypadku będzie kierowca, może doprowadzić zarówno do wstrzymania dostaw do wielu odbiorców w centrach miast, jak również do nakładania kar na osoby (kierowców), którzy nie mieli żadnego wpływu na powstanie naruszenia. Nie zmienia to jednak faktu, że złapany ‘na gorącym uczynku’ kierowca jest osobą, na którą najłatwiej nałożyć karę. Odnalezienie i udowodnienie innemu podmiotowi (nadawcy, załadowcy itp.), że to oni są odpowiedzialni za naruszenie ładowności pojazdu jest trudne i czasochłonne. Z tego powodu zasada „najmniejszej linii oporu” staje się podstawą tworzenia polskiego prawa. Złapać i ukarać.

Jakie przyniesie to konsekwencje (chociażby w porównaniu do kar nakładanych w związku z ViaToll) nikt się chyba głębiej nie zastanawia. Oznacza to, że w przypadku oczywistego zatajenia przez np. zleceniodawcę lub załadowcę rzeczywistej masy ładunku, co przekłada się wprost na przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, karę i tak zapłaci kierowca. O jakości i sposobie tworzenia polskiego prawa może świadczyć chociażby fakt, że konsultacje społeczne tego projektu ustawy odbywały się m.in. z następującymi podmiotami:
- Polska Izba Turystyki
- Towarzystwo Pomocy Głuchoniewidomym
- Koalicja na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością
- Polskie Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych
- Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
- Polski Związek Niewidomych
- Koncesjonariusze autostrad.

Bez urazy i uszczerbku dla tych podmiotów, które spełniają swój społeczny cel, zakres ich działalności (którego można domyślić się sądząc choćby po nazwie) wydaje się być mocno odległy od tematyki drogowej, masy całkowitej pojazdów, kierowców i kar z tym związanych. Jeśli Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej projekt ustawy o drogach publicznych konsultuje ze związkami osób niepełnosprawnych lub głuchoniewidomych to raczej nie można się spodziewać, że będzie to precyzyjna, życiowo adekwatna i sprawiedliwa ustawa.
Lepiej się witać niż żegnać.Powodzenia Szerokości
Offline
Avatar użytkownika

agencik

Użytkownik

Użytkownik

  • Posty: 42
  • Dołączył(a): 14 mar 2014, o 21:12
  • Lokalizacja: Szczecin
  • Podziękował : 7 razy
    Otrzymał podziękowań: 7 razy
  • Blog: Wyświetl Bloga (0)
  • Samochód: Renault :(
  • Firma: Dar-Trans
  • Uprawnienia: B, tram, sztapl,

Re: Kierowcy busów zapłacą 10 razy więcej za przeważenia poj

Post15 mar 2014, o 20:31

Branża się rozwija więc trzeba na niej zarobić.
Standardowe podejście w tym dzikim kraju.
Karać tego którego najłatwiej ograbić zamiast winnego zaistniałej sytuacji.
Zauważcie że podatki płacą najbiedniejsi bo nie stać ich na optymalizację.
Teraz kary będą dla niewinnych bo z nich nie tylko najłatwiej ściągnąć ale i nie stać ich na obronę.
Brak obowiązku tacho, brak czujników wagi w aucie, gdzie są warunki do przestrzegania bezpieczeństwa w transporcie lekkim? Ale do zarabiania na nim kolejka jak z tad do tamtąd.
Przepisy wymyślone przez bezmuzgowcow z udziałem wariatów tylko dla zarobku.

Jak ma wyglądać załadunek? Bez ważenia w mojej obecności mam nie pozwolić na załadowanie towaru?
Nie ładować na firmach bez wagi?
To jest kpina z przeciętnego czlowieka.
Sie cita, sie wie.
Sie pyta, sie wie jeszcze więcej ;)
https://plus.google.com/107920073629536521308/about
Avatar użytkownika

irek4014

Re: Kierowcy busów zapłacą 10 razy więcej za przeważenia poj

Post22 sie 2015, o 21:40

Przecież to Polska demokracja według naszych ustawodawców brzmi tak:dajemy wszystkim po równo jednemu wszystko drugiemu g...no wiele ustaw i przepisów w tym kraju jest wymyślonych bez głowy dla pieniędzy nie dla obywatela.Przykładem jest ustawa prawo o ruch drogowym gdzie przekraczając 50km w terenie zabudowanym tracisz prawo jazdy na 3 miechy ,ale nikt z mądrych nie zrobił wyjątku w tej ustawie o pojazdach uprzywilejowanych .jak POLICJA,STRAŻ czy POGOTOWIE RATUNKOWE itp Czy któryś z kolegów wyobraża sobie STRAŻ pędzącą do pożaru na sygnałach z prędkością 50km przez teren zabudowany to jest absurd .
Offline
Avatar użytkownika

pabaelus

Użytkownik

Użytkownik

  • Posty: 24
  • Dołączył(a): 26 paź 2015, o 21:13
  • Podziękował : 2 razy
    Otrzymał podziękowań: 3 razy
  • Blog: Wyświetl Bloga (0)
  • Samochód: Fiat Ducato
  • Uprawnienia: B

Re: Kierowcy busów zapłacą 10 razy więcej za przeważenia poj

Post26 paź 2015, o 21:38

Kolego,
Nie jest tak do końca, jak sądzisz. Art. 53 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym mówi:
"2. Kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych tylko w razie, gdy:
1) uczestniczy:
a) w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia albo koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego albo
b) w przejeździe kolumny pojazdów uprzywilejowanych,
c) w wykonywaniu zadań związanych bezpośrednio z zapewnieniem bezpieczeństwa osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, którym na mocy odrębnych przepisów przysługuje ochrona;
2) pojazd wysyła jednocześnie sygnały świetlny i dźwiękowy; po zatrzymaniu pojazdu nie wymaga się używania sygnału dźwiękowego;
3) w pojeździe włączone są światła drogowe lub mijania."

W związku z powyższym, mogą one jechać szybciej i mają do tego prawo. Absurdalne byłoby twierdzenie inaczej - poza tym, jeszcze nigdy kierujący karetką nie dostał mandatu, gdy był na sygnale. Dziki zachód, ale czasem jest choć trochę ucywilizowany ;)
Pozdrawiam!
Avatar użytkownika

irek4014

Re: Kierowcy busów zapłacą 10 razy więcej za przeważenia poj

Post26 paź 2015, o 21:48

masz rację tylko jest jedno ale jadąc pojazdem uprzywilejowanym na sygnałach nie daj boże będzie stłuczka jak myślisz kto będzie winny i odpowiedzialny za stłuczkę i nie będzie to wina kierowcy pojazdu uprzywilejowanego.
Offline
Avatar użytkownika

pabaelus

Użytkownik

Użytkownik

  • Posty: 24
  • Dołączył(a): 26 paź 2015, o 21:13
  • Podziękował : 2 razy
    Otrzymał podziękowań: 3 razy
  • Blog: Wyświetl Bloga (0)
  • Samochód: Fiat Ducato
  • Uprawnienia: B

Re: Kierowcy busów zapłacą 10 razy więcej za przeważenia poj

Post26 paź 2015, o 23:25

W takich sytuacjach nie można generalizować i w każdym wypadku należy badać winę.
JEDNAKŻE, uważam, że w przypadku, gdyby pojazd uprzywilejowany jadący na sygnale miał stłuczkę/wypadek, winę ponosi kierowca "prywatny", który ów wypadek spowodował. Na podstawie w/w aktu prawnego, kierowcy mają obowiązek umożliwić przejazd takiemu pojazdowi i ustąpić mu pierwszeństwo. Nie zastosowanie się do tego przepisu - czyli wykroczenie drogowe - może być powodem uznania kierowcy za winnego.
Z drugiej strony, kierowca pojazdu uprzywilejowanego też nie może czuć się bezkarnie. Musi on dostosować swoją jazdę (pomimo braku obowiązku przestrzegania znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej) do warunków atmosferycznych. Przykładem może być sytuacja, w której kierowca karetki na sygnale pędzi po mokrej/oblodzonej nawierzchni i - tracąc przyczepność - wpada w kierowcę "prywatnego". W takim wypadku również mamy kolizję, ale winy nie ponosi "zwykły" kierowca, a kierowca ambulansu.
Więc jeszcze raz podkreślam, że lepiej nie generalizować, bo zawsze znajdzie się przykład przeciwny.
Szerokości!
Offline
Avatar użytkownika

bone

Użytkownik

Użytkownik

  • Posty: 42
  • Dołączył(a): 2 paź 2015, o 18:18
  • Lokalizacja: Gdynia
  • Podziękował : 14 razy
    Otrzymał podziękowań: 6 razy
  • Blog: Wyświetl Bloga (0)
  • Samochód: Master
  • Uprawnienia: B

Re: Kierowcy busów zapłacą 10 razy więcej za przeważenia poj

Post28 paź 2015, o 20:45

pabaelus napisał(a):W takich sytuacjach nie można generalizować i w każdym wypadku należy badać winę.
JEDNAKŻE, uważam, że w przypadku, gdyby pojazd uprzywilejowany jadący na sygnale miał stłuczkę/wypadek, winę ponosi kierowca "prywatny", który ów wypadek spowodował. Na podstawie w/w aktu prawnego, kierowcy mają obowiązek umożliwić przejazd takiemu pojazdowi i ustąpić mu pierwszeństwo. Nie zastosowanie się do tego przepisu - czyli wykroczenie drogowe - może być powodem uznania kierowcy za winnego.
Z drugiej strony, kierowca pojazdu uprzywilejowanego też nie może czuć się bezkarnie. Musi on dostosować swoją jazdę (pomimo braku obowiązku przestrzegania znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej) do warunków atmosferycznych. Przykładem może być sytuacja, w której kierowca karetki na sygnale pędzi po mokrej/oblodzonej nawierzchni i - tracąc przyczepność - wpada w kierowcę "prywatnego". W takim wypadku również mamy kolizję, ale winy nie ponosi "zwykły" kierowca, a kierowca ambulansu.
Więc jeszcze raz podkreślam, że lepiej nie generalizować, bo zawsze znajdzie się przykład przeciwny.
Szerokości!



Bredzisz, pojazd uprzywilejowany ma możliwość wjechania za skrzyżowanie na czerwonym czy też wjechania z drogi podporządkowanej na główną po upewnieniu się że inni kierowcy mu ustąpili. Jeżeli dojdzie do stłuczki i kierowca pojazdu uprzywilejowanego wymusił pierwszeństwo to zawsze on ponosi odpowiedzialność, nigdy na odwrót :)
Avatar użytkownika

irek4014

Re: Kierowcy busów zapłacą 10 razy więcej za przeważenia poj

Post28 paź 2015, o 22:24

Bone masz rację
Offline
Avatar użytkownika

pabaelus

Użytkownik

Użytkownik

  • Posty: 24
  • Dołączył(a): 26 paź 2015, o 21:13
  • Podziękował : 2 razy
    Otrzymał podziękowań: 3 razy
  • Blog: Wyświetl Bloga (0)
  • Samochód: Fiat Ducato
  • Uprawnienia: B

Re: Kierowcy busów zapłacą 10 razy więcej za przeważenia poj

Post7 lis 2015, o 16:04

bone
Widzę, że Ty jesteś jedną z osób z parkingowych opowieści.
Dokładnie to samo napisałem, co Ty stwierdziłeś, ale pewnie nie zrozumiałeś, bo było tam zdanie wielokrotnie złożone. Pewnie też nie znasz pojęcia "winy" zgodnie z prawem polskim (tutaj prawem wykroczeń) - poczytaj więc przed pisaniem.
Ale tak, masz rację (czyli - de facto - ja też mam).
Offline
Avatar użytkownika

wuju

Użytkownik

Użytkownik

  • Posty: 9
  • Dołączył(a): 1 sty 2015, o 18:08
  • Podziękował : 0 raz
    Otrzymał podziękowań: 0 raz
  • Blog: Wyświetl Bloga (0)
  • Samochód: Iveco 50C15
  • Uprawnienia: B,C

Re: Kierowcy busów zapłacą 10 razy więcej za przeważenia poj

Post14 lis 2015, o 20:58

A mnie najbardziej podobają się podmioty z którymi przeprowadzano konsultacje

Powrót do Przepisy prawne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości