Pierwsza trasa - Finlandia

Tutaj dowiesz się co należy zabrać ze sobą w trasę.

Awatar użytkownika
ziomekmajek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12
Rejestracja: 26 kwie 2019, o 17:54

Pierwsza trasa - Finlandia

Post autor: ziomekmajek » 5 cze 2019, o 21:40

Witam. Baardzo proszę o pomoc doświadczonych busiarzy, a mianowicie w weekend ruszam w swoją pierwsza trase po ue, kierunek Finlandia (helsinki)...
Czy ktoś mógłby mi opisac jak wyglada przeprawa promem? Mam sie czego obawiac ? Co powinienem wiedziec o jezdzie w tym kraju No i oczywiscie jaką trasę obrac ? Wiem, ze był kiedys temat na forum o promach, lecz od kilku dni nie działa mi opcja wyszukiwarki. Pozdrawiam :D

Awatar użytkownika
Wolf
Moderator
Moderator
Posty: 1495
Rejestracja: 18 lis 2013, o 11:18
Samochód: Fiat Ducato
Firma: PHU
Uprawnienia: B
Lokalizacja: Zachodniopomorskie

Re: Pierwsza trasa - Finlandia

Post autor: Wolf » 6 cze 2019, o 20:01

Hmm, troszkę dziwne pytanie, rozumiem że pierwsza trasa i stres, ale od ustalenia trasy i przeprawy jest twój pracodawca, to on ci wskaże gdzie i którędy masz jechać, oraz czas i miejsce przeprawy promowej

marcin099
Posty: 2
Rejestracja: 5 lip 2019, o 10:23
Samochód: Master
Uprawnienia: B

Re: Pierwsza trasa - Finlandia

Post autor: marcin099 » 5 lip 2019, o 11:13

Siema,

faktycznie pytanie zbyt ogólne ale może podpowiem kilka rzeczy "ogólnych", tak na przyszłość - być może komuś się to przyda :)
Z PL na Fina lecimy przez Litwę - Łotwę - Estonię. Dla ułatwienia Suwałki - Kowno(LT) - Panevezys(LT) - Ryga(LV) - Parnu(EE) - Tallin(EE)(tu przeprawa promowa do Helsinek). Terminal odprawy promowej zależy od armatora obsługującego Twoją firmę. Jeśli bilet bilet zabukowany masz przez Tallink, to kierujesz się na terminal D, jeżeli Eckero - Terminal B, jeżeli Viking Line - Terminal A. Większość nawigacji posiada te oznaczenia, ale również są tabliczki informacyjne w Tallinie.
Jeśli chodzi o samą trasę do Tallina, to na Litwie potrzebujecie winietki na busa. Można ją bez problemu zakupić po litewskiej stronie, zaraz za granicą, w dwóch budkach po prawej stronie. Można płacić paliwówkami(shell, uta, dkv na 100 %). Winieta kosztuje chyba 7 euro na 24 godziny, 14-16 euro na tydzień. Kiedyś były naklejki, a teraz podajecie numer autka przy zakupie, bo jest formie elektronicznej.
Na Łotwie również potrzebujemy winietkę na busa, również elektroniczna winieta, ceny takie same lub bardzo podobne jak w LT. Winietę kupicie na samej granicy LT-LV, jak również 4-5 km. dalej na stacji benzynowej po prawej stronie. Zarówno w jednym, jak i w drugim miejscu zapłacimy paliwówkami. Należy uważać na fotoradary, które działają i w dzień i w nocy. To, że nie błysnął, to nie znaczy, że nie zrobił zdjęcia! MANDATY PRZYCHODZĄ:) Lepiej uważać na ograniczenia prędkości, bo policja stoi z suszarami i w zabudowanym i poza . Pierwszego mandatu nie płacicie na miejscu(dają kwit), ale jak Was drapną drugi raz i mandat nie będzie zapłacony, to mogą Was przetrzymać dopóki nie zapłacicie mandatu(kolega z firmy tak miał).
W Estonii jest w miarę spoko ale również polecam uważać na prędkości, bo mandaty są bardzo wysokie . Policjanci jednak bardziej cywilizowani:) Winieta na busika w tym kraju nie jest potrzebna.
W Finlandii jeździ się bardzo przyjemnie, żadnych opłat drogowych. Nie ma natłoku policji, ja najczęściej nocuję na dzikusach z WC. Moim zdaniem jest to bardzo bezpieczny kraj, w którym mieszkają otwarci i sympatyczni ludzie. W zimę lód na drogach jest normą, więc trzeba mieć trochę umiejętności i dobrze pofałdowany mózg :P Finowie śmigają na kolcach więc masowe wyprzedzanie naszego autka nie może nas dziwić :) Na niektórych stacjach w Finlandii są prysznice. Internet też łatwo znajdziecie. Sam powrót z Finlandii do Polski, to przeprawa Helsinki - Tallin, z terminala, który jest mniej więcej tu 60.153356, 24.913502 - stąd śmiga Tallink i Eckero. Natomiast terminal z którego odpływa Viking Line, jest mniej więcej tu: 60.164652, 24.966176. Jeśli ktoś używa google maps, to wszystko bez problemu sobie znajdzie:)
Ceny w sklepach LT i LV są niskie. W EE troszkę drożej. W FInlandii kilka razy robiłem zakupy w Lidlu i gwarantuję, że na pewno nie zbankrutujecie. Helsinki to ogólnie piękne miasto i wolnej chwili warto zwiedzić.
Bardzo dużo aut z całej Europy wozi ładunki do VALMET AUTOMOTIVE w Uusikaupunki. Bardzo przydatną informacją dla niektórych, może być to, że przyjmują towar 24 H. Jeśli ktoś tam zajeżdża w nocy , to ma pewność, ze rozładuje się bez żadnych kolejek. Ogólnie chwila moment i po sprawie.

Mam nadzieję, że komuś pomoże mój wywód . Nie da się tego opisać w 3 zdaniach. Akurat mam chwilę, to czemu nie pomóc :) Jeśli Admini uważają, że ten post powinien znaleźć się w jakimś innym dziale, to nie mam nic przeciwko przeniesieniu.

Pozdro i szerokości!!!!

Awatar użytkownika
jarekvolvo
Moderator
Moderator
Posty: 823
Rejestracja: 21 lis 2015, o 21:22
Samochód: Transit,Master,Ducat
Uprawnienia: AB

Re: Pierwsza trasa - Finlandia

Post autor: jarekvolvo » 5 lip 2019, o 11:27

Noo, Panie :)
Taki instruktaż to na wagę złota :) :) Później go podkleję na stałe, jak będę na stacjonarnym
.chyba że Wilk zrobi to wcześniej . Miłego dnia !!

marcin099
Posty: 2
Rejestracja: 5 lip 2019, o 10:23
Samochód: Master
Uprawnienia: B

Re: Pierwsza trasa - Finlandia

Post autor: marcin099 » 5 lip 2019, o 14:32

Zapomniałem dopisać, że Jeśli chodzi o spanie w LT, LV, EE, to po kilkanaście razy spałem na parkingach w tych krajach i nigdy nic się nie wydarzyło więc proponuję nie słuchać bajek na parkingach:) Prysznic też w niektórych miejscach można znaleźć. Wiadomo, że wszędzie może coś się wydarzyć, jak znajdziecie się w nieodpowiednim miejscu, w nieodpowiednim czasie :) Są duże i nowoczesne stacje benzynowe na których busikiem zawsze można się gdzieś przytulić.
Aaaa no i na Finlandię zawsze zabezpieczajcie towar pasami, bo zaczęli to sprawdzać. Wagi również coraz częściej pojawiają się w porcie, mało tego, policjanci fińscy mi mówili, że w planach jest duża waga stacjonarna - wystarczy przez nią przejechać :D Miałem raz 250 kg za dużo, to kazali przeładowywać na inne auto, żeby waga się zgadzała ale obyło się bez mandatu. Są świry, którzy wożą na Fina po 4 tony na Iveco 12-14 - paletowym zarejestrowanym do 3,5 T:D wiem bo znam taką firmę niedaleko Warszawy i kierowca mi powiedział ile ma na sobie. Zagrożenie dla siebie i dla innych. Ale to moje prywatne zdanie :P
Jeśli chodzi o Łotwę, to chyba nie wiedzą co to jest waga, a Litwini potrafią czasem rozłożyć najazdówki. Jak na cmrkach jest tyle, ile w dowodzie, to nawet nie pomyślą o wadze:)

Awatar użytkownika
ziomekmajek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 12
Rejestracja: 26 kwie 2019, o 17:54

Re: Pierwsza trasa - Finlandia

Post autor: ziomekmajek » 11 lip 2019, o 18:54

Heh, odpowiedź po miesiącu od zadanego pytania. 😁Akurat w moim przypadku z promem poradziłem sobie sam, gdy czegoś nie wiedziałem pytałem innych kierowców. Dałem radę, także nic strasznego xd
Ale dla nowych kierowców bardzo przydatne info (szczególnie same współrzędne do terminali- zwłaszcza w Helsinkach gdzie trwają remonty.)

ODPOWIEDZ

Wróć do „Pierwsza trasa”