ITD idzie na wojnę z przeciążonymi dostawczakami

Zapraszamy do przedstawienia się oraz prowadzenia dyskusji związanych z motoryzacją i busami .
Awatar użytkownika
astri
Użytkownik
Użytkownik
Posty:61
Rejestracja:14 lis 2015, o 18:56
Uprawnienia:B
ITD idzie na wojnę z przeciążonymi dostawczakami

Post autor: astri » 1 lip 2016, o 15:34

Już wkrótce Inspekcja Transportu Drogowego będzie mogła surowiej karać kierowców przeciążonych busów. Koniec z dostawczakami ważącymi 8 ton?

Samochody dostawcze zarejestrowane do 3,5 tony dopuszczalnej masy całkowitej to chyba najbardziej kontrowersyjne auta, biorące udział w transporcie. Nie podlegają one takim samym przepisom jak ciężarówki, nie są wyposażone w tachografy.

Bus o dopuszczalnej masie całkowitej wynoszącej do 3,5 tony waży około 2-2,2 tony. Jego ładowność najczęściej mieści się w przedziale pomiędzy 1,0-1,3 tony. Niemal każdego dnia ITD publikuje informacje o kolejnych przeładowanych dostawczakach. Co ciekawe, rzadko są to przeciążenia rzędu 200-300 kg (20-30% ładowności).

Wielokrotnie bywało tak, że auta te powinny ważyć maksymalnie 3,5 tony, a po zważeniu okazywało się, że ich masa wynosi 7-8 ton. Teoretycznie odliczać więc masę pojazdu, kierowca świadomie wiózł pięcio- czy nawet sześciokrotnie cięższy towar niż pozwalały na to przepisy, a te w dużej mierze podyktowane są także względami technologicznymi i bezpieczeństwem.

Dziennik Gazeta Prawna informuje o tym, że obecnie ustalany jest projekt nowelizacji ustawy o transporcie drogowym, który znajduje się już na etapie uzgodnień wewnątrzresortowych. Ma on dać Inspekcji Transportu Drogowego dużo większe kompetencje w zakresie kontrolowania samochodów dostawczych, również tych przewożących zwierzęta czy materiały niebezpieczne.

Najprawdopodobniej nowelizacja ta nałoży o wiele surowsze kary na tych kierowców, którzy przeładowują swoje busy. O jakiej skali zjawiska mówimy? Kilka dni temu pisaliśmy o bardzo groźnym dachowaniu, do którego doszło na drodze ekspresowej S5. W Volkswagenie LT pękła opona, a stało się to najprawdopodobniej dlatego, że kierowca przewoził ładunek o masie 2,5 tony, przy ładowności około 1,3 tony.
http://www.tirstop.pl/itd-idzie-na-wojn ... -busiarzy/

Wróć do „Ogólny”