Aku + woltomierz
- Chmielu
- Użytkownik
- Posty:31
- Rejestracja:5 mar 2014, o 21:03
- Samochód:Renault Master
- Firma:własna - Gregson
- Uprawnienia:B,C
- Lokalizacja:Ruda Śląska
Witam
Mam zamontowany woltomierz w aucie który pokazuje aktualne napięcie elektryczne w aku. Jest możliwość ustawienia alarmu na minimalną wartość przy której należałoby przepalić auto tylko właśnie pytanie - przy jakim najniższym napięciu rozrusznik zakręci w sposób umożliwiający zapłon? Jaką ustawić dolną bezpieczną granicę alarmu w woltomierzu?
I pytanie numer 2 jak długo przepalać auto aby się aku doładował do nominalnego napięcia? Bo zakładam że jak odpalę silnik to woltomierz będzie podawał napięcie z alternatora (czyli normalne w czasie np jazdy) a nie z aku (czyli stan jego naładowania) ?
Mam zamontowany woltomierz w aucie który pokazuje aktualne napięcie elektryczne w aku. Jest możliwość ustawienia alarmu na minimalną wartość przy której należałoby przepalić auto tylko właśnie pytanie - przy jakim najniższym napięciu rozrusznik zakręci w sposób umożliwiający zapłon? Jaką ustawić dolną bezpieczną granicę alarmu w woltomierzu?
I pytanie numer 2 jak długo przepalać auto aby się aku doładował do nominalnego napięcia? Bo zakładam że jak odpalę silnik to woltomierz będzie podawał napięcie z alternatora (czyli normalne w czasie np jazdy) a nie z aku (czyli stan jego naładowania) ?
- FRONT242
- Posty:650
- Rejestracja:10 kwie 2014, o 20:30
- Samochód:Sprinter 513
- Firma:TRaNsTeRRoR
- Uprawnienia:A B+E C
- Lokalizacja:WaTyKaN
Re: Aku + woltomierz
Chmielu - dobre pytanie . Ja kilka dni temu kupilem wlasnie taka maszynke do temp. i volt. W poniedzialek podlacze .
Zastanawialem sie nad tymi pytaniami ktore napisales . Moze jakis madry elektronik podpowie
Ja kupilem to :
http://allegro.pl/woltomierz-termometr- ... 60175.html
Zastanawialem sie nad tymi pytaniami ktore napisales . Moze jakis madry elektronik podpowie
Ja kupilem to :
http://allegro.pl/woltomierz-termometr- ... 60175.html
"Każdy normalny człowiek ma od czasu do czasu ochotę splunąć w dłonie, zatrzeć ręce, wywiesić czarną flagę na maszcie i zacząć podrzynać gardła."
:Henry Louis Mencken:
:Henry Louis Mencken:
- wichura
- Posty:51
- Rejestracja:12 cze 2013, o 23:02
- Samochód:Ducato
- Firma:Juhnke
- Uprawnienia:B
- Lokalizacja:Gorzów Wielkopolski
- Kontakt:
Re: Aku + woltomierz
Chmielu, napięcie granicznego skutecznego rozładowania zależy od bardzo wielu czynników:
1. jak dużym prądem obciążony jest aku (przetwornica, lodówka, webasto, laptop, inne pierdoły wsadzone do gniazd zapaliczni które są włączone
2. stan akumulatora, czyli jaką ma kondycję - to, że nowy aku - nie znaczy, że ma dobrą kondycję pojemnosciowo-prądową
3. prąd wymagany przez rozrusznik, i napięcie pracy stycznika prądowego rozrusznika
drugie pytanie:
zależy od Pojemności, kondycji akumulatora, wydajności alternatora. Dobrze myślisz, woltomierz pokaże ci wartość napięcia alternatora.
Odpowiedzi:
Pytanie 1:
1a. Jesli aku jest słabo obciążone, to przy wyższym napięciu nie będzie już w stanie kopnąć rozrusznika, np. 11,9V
1b. Jeśli Aku jest mocno obciążone, to przy niższym napięciu nie będzie można odpalić, np. 10,8V (graniczne napięcie aku)
1c. także, odpalaj przy napięciu ok 12,5V i stopniowo sprawdzaj gdzie ma granicę, jak masz kogoś obok kto Cię poratuje kablami - np. zacznij od 12,5V i schodź co "ładowanie" do 0,1V aż dojdzie do sytuacji, kiedy tylko pierdnie i nie odpali.
2. czas ładowania - zwykle 1h pracy silnika i 3-5h pracy, powoduje, że aku jest w bezpiecznej wysokiej granicy, że w każdej chwili możesz się położyć spać, ale to zależy głównie od aku, w jakim jest stanie
3. dolna granica zależy od tego, jak mocno obciążasz aku, zazwyczaj ustalenie jej na poziomie 11,5V gdy masz przetwornicę/laptopa podłączonego to wystarcza.
Pytanie 2:
Zwykle przepalanie 1h ognia, i 3-5h postoju działa dobrze, musisz wybadać, jakie napięcie ma akumulator po zgaszeniu silnika, bez żadnych odbiorników - czyli bez obciążenia, napięcie na aku spadnie w okolicę 12,5-13,0 V, to jest napięcie skuteczne do rozruchu, po odpaleniu samochodu, w przypadku Fiatów, Citroenów, Peugot, oraz Renault, po odpaleniu samochodu zobaczysz, że napięcie ładowania przez pół godziny do godziny jest ponad 14,0V, a po np. godzinie spadnie ono do 13,8V - komputer wg jakiś swoich obliczeń i czujników, sprawdza naładowanie akumulatora, np. poprzez pobór prądu, i jak uzna, iż aku jest w 75-80% naładowane, zakańcza ładowanie obniżając napięcie alternatora do 13,8~13,9V.
Z tego tez powodu, przenajmniej 4 razy w roku powinno się podłączyć akumulator do zwykłego, klasycznego prostownika transformatorowego (w przypadku zamontowanych akumulatorów żelowych, należy podłączyć prostownik przystosowany do aku żelowych) aby zachować pełną sprawność.
Podsumowując:
jesli mało obciążasz aku - odpalaj przy wyższym napięciu
jesli mocno obciążasz aku - odpalaj przy niższym napięciu
napięcie graniczne na początek ustaw sobie na 11,5V i eksperymentuj
Czas ładowania ok. 1h z częstotliwościa 3-5h (dłuższe ładowanie, tylko po całej nocy z Webasto)
staraj się unikać włączania alarmu - ponieważ obudzony o 3 w nocy przez alarm, który zapiszczał zbyt późno, z powodu małego obciązenia - bo nie doładowałeś baterii - i musisz budzić innych z kablami - nie jest przyjemne Pamiętaj, to tylko wskaźnik, a nie profesjonalne narzędzie do pomiaru stanu baterii.
1. jak dużym prądem obciążony jest aku (przetwornica, lodówka, webasto, laptop, inne pierdoły wsadzone do gniazd zapaliczni które są włączone
2. stan akumulatora, czyli jaką ma kondycję - to, że nowy aku - nie znaczy, że ma dobrą kondycję pojemnosciowo-prądową
3. prąd wymagany przez rozrusznik, i napięcie pracy stycznika prądowego rozrusznika
drugie pytanie:
zależy od Pojemności, kondycji akumulatora, wydajności alternatora. Dobrze myślisz, woltomierz pokaże ci wartość napięcia alternatora.
Odpowiedzi:
Pytanie 1:
1a. Jesli aku jest słabo obciążone, to przy wyższym napięciu nie będzie już w stanie kopnąć rozrusznika, np. 11,9V
1b. Jeśli Aku jest mocno obciążone, to przy niższym napięciu nie będzie można odpalić, np. 10,8V (graniczne napięcie aku)
1c. także, odpalaj przy napięciu ok 12,5V i stopniowo sprawdzaj gdzie ma granicę, jak masz kogoś obok kto Cię poratuje kablami - np. zacznij od 12,5V i schodź co "ładowanie" do 0,1V aż dojdzie do sytuacji, kiedy tylko pierdnie i nie odpali.
2. czas ładowania - zwykle 1h pracy silnika i 3-5h pracy, powoduje, że aku jest w bezpiecznej wysokiej granicy, że w każdej chwili możesz się położyć spać, ale to zależy głównie od aku, w jakim jest stanie
3. dolna granica zależy od tego, jak mocno obciążasz aku, zazwyczaj ustalenie jej na poziomie 11,5V gdy masz przetwornicę/laptopa podłączonego to wystarcza.
Pytanie 2:
Zwykle przepalanie 1h ognia, i 3-5h postoju działa dobrze, musisz wybadać, jakie napięcie ma akumulator po zgaszeniu silnika, bez żadnych odbiorników - czyli bez obciążenia, napięcie na aku spadnie w okolicę 12,5-13,0 V, to jest napięcie skuteczne do rozruchu, po odpaleniu samochodu, w przypadku Fiatów, Citroenów, Peugot, oraz Renault, po odpaleniu samochodu zobaczysz, że napięcie ładowania przez pół godziny do godziny jest ponad 14,0V, a po np. godzinie spadnie ono do 13,8V - komputer wg jakiś swoich obliczeń i czujników, sprawdza naładowanie akumulatora, np. poprzez pobór prądu, i jak uzna, iż aku jest w 75-80% naładowane, zakańcza ładowanie obniżając napięcie alternatora do 13,8~13,9V.
Z tego tez powodu, przenajmniej 4 razy w roku powinno się podłączyć akumulator do zwykłego, klasycznego prostownika transformatorowego (w przypadku zamontowanych akumulatorów żelowych, należy podłączyć prostownik przystosowany do aku żelowych) aby zachować pełną sprawność.
Podsumowując:
jesli mało obciążasz aku - odpalaj przy wyższym napięciu
jesli mocno obciążasz aku - odpalaj przy niższym napięciu
napięcie graniczne na początek ustaw sobie na 11,5V i eksperymentuj
Czas ładowania ok. 1h z częstotliwościa 3-5h (dłuższe ładowanie, tylko po całej nocy z Webasto)
staraj się unikać włączania alarmu - ponieważ obudzony o 3 w nocy przez alarm, który zapiszczał zbyt późno, z powodu małego obciązenia - bo nie doładowałeś baterii - i musisz budzić innych z kablami - nie jest przyjemne Pamiętaj, to tylko wskaźnik, a nie profesjonalne narzędzie do pomiaru stanu baterii.
Alter'Ego w trasie - http://www.facebook.com/gabriellashat - Zapraszam!
- Chmielu
- Użytkownik
- Posty:31
- Rejestracja:5 mar 2014, o 21:03
- Samochód:Renault Master
- Firma:własna - Gregson
- Uprawnienia:B,C
- Lokalizacja:Ruda Śląska
Re: Aku + woltomierz
ja mam dokładnie ten sam już zamontowanyFRONT242 pisze:Chmielu - dobre pytanie . Ja kilka dni temu kupilem wlasnie taka maszynke do temp. i volt. W poniedzialek podlacze .
Zastanawialem sie nad tymi pytaniami ktore napisales . Moze jakis madry elektronik podpowie
Ja kupilem to :
http://allegro.pl/woltomierz-termometr- ... 60175.html
- Chmielu
- Użytkownik
- Posty:31
- Rejestracja:5 mar 2014, o 21:03
- Samochód:Renault Master
- Firma:własna - Gregson
- Uprawnienia:B,C
- Lokalizacja:Ruda Śląska
Re: Aku + woltomierz
Dzięki za wyczerpującą odpowiedź.wichura pisze:Chmielu, napięcie granicznego skutecznego rozładowania zależy od bardzo wielu czynników:
1. jak dużym prądem obciążony jest aku (przetwornica, lodówka, webasto, laptop, inne pierdoły wsadzone do gniazd zapaliczni które są włączone
2. stan akumulatora, czyli jaką ma kondycję - to, że nowy aku - nie znaczy, że ma dobrą kondycję pojemnosciowo-prądową
3. prąd wymagany przez rozrusznik, i napięcie pracy stycznika prądowego rozrusznika
drugie pytanie:
zależy od Pojemności, kondycji akumulatora, wydajności alternatora. Dobrze myślisz, woltomierz pokaże ci wartość napięcia alternatora.
Odpowiedzi:
Pytanie 1:
1a. Jesli aku jest słabo obciążone, to przy wyższym napięciu nie będzie już w stanie kopnąć rozrusznika, np. 11,9V
1b. Jeśli Aku jest mocno obciążone, to przy niższym napięciu nie będzie można odpalić, np. 10,8V (graniczne napięcie aku)
1c. także, odpalaj przy napięciu ok 12,5V i stopniowo sprawdzaj gdzie ma granicę, jak masz kogoś obok kto Cię poratuje kablami - np. zacznij od 12,5V i schodź co "ładowanie" do 0,1V aż dojdzie do sytuacji, kiedy tylko pierdnie i nie odpali.
2. czas ładowania - zwykle 1h pracy silnika i 3-5h pracy, powoduje, że aku jest w bezpiecznej wysokiej granicy, że w każdej chwili możesz się położyć spać, ale to zależy głównie od aku, w jakim jest stanie
3. dolna granica zależy od tego, jak mocno obciążasz aku, zazwyczaj ustalenie jej na poziomie 11,5V gdy masz przetwornicę/laptopa podłączonego to wystarcza.
Pytanie 2:
Zwykle przepalanie 1h ognia, i 3-5h postoju działa dobrze, musisz wybadać, jakie napięcie ma akumulator po zgaszeniu silnika, bez żadnych odbiorników - czyli bez obciążenia, napięcie na aku spadnie w okolicę 12,5-13,0 V, to jest napięcie skuteczne do rozruchu, po odpaleniu samochodu, w przypadku Fiatów, Citroenów, Peugot, oraz Renault, po odpaleniu samochodu zobaczysz, że napięcie ładowania przez pół godziny do godziny jest ponad 14,0V, a po np. godzinie spadnie ono do 13,8V - komputer wg jakiś swoich obliczeń i czujników, sprawdza naładowanie akumulatora, np. poprzez pobór prądu, i jak uzna, iż aku jest w 75-80% naładowane, zakańcza ładowanie obniżając napięcie alternatora do 13,8~13,9V.
Z tego tez powodu, przenajmniej 4 razy w roku powinno się podłączyć akumulator do zwykłego, klasycznego prostownika transformatorowego (w przypadku zamontowanych akumulatorów żelowych, należy podłączyć prostownik przystosowany do aku żelowych) aby zachować pełną sprawność.
Podsumowując:
jesli mało obciążasz aku - odpalaj przy wyższym napięciu
jesli mocno obciążasz aku - odpalaj przy niższym napięciu
napięcie graniczne na początek ustaw sobie na 11,5V i eksperymentuj
Czas ładowania ok. 1h z częstotliwościa 3-5h (dłuższe ładowanie, tylko po całej nocy z Webasto)
staraj się unikać włączania alarmu - ponieważ obudzony o 3 w nocy przez alarm, który zapiszczał zbyt późno, z powodu małego obciązenia - bo nie doładowałeś baterii - i musisz budzić innych z kablami - nie jest przyjemne Pamiętaj, to tylko wskaźnik, a nie profesjonalne narzędzie do pomiaru stanu baterii.
Do Moderatorów - można by z tej odpowiedzi zrobić jakiś poradnik ew podpiąć post u góry.
- FRONT242
- Posty:650
- Rejestracja:10 kwie 2014, o 20:30
- Samochód:Sprinter 513
- Firma:TRaNsTeRRoR
- Uprawnienia:A B+E C
- Lokalizacja:WaTyKaN
Re: Aku + woltomierz
Zapytam z ciekawosci w ktorym miejscu wyciagnoles termometr , jezeli wyciagnoles na zewnatrz ? W moim sprinterze oryginalnie nie mam zadnego termometra ( wersja dla ubogich . Ja planuje zrobic otwor za siedzeniem kierowcy i termometr bedzie wisial za szoferka na wysokosci podlogi ( na zewnatrz oczywiscie ) . Kiedys juz mialem tego typu termometr ale moj owczarek niemiecki dorwal sie do tej czesci co wisiala za szoferka i ... dalej wiadomo co z ta czescia sie stalo . W ktorym miejscu dales skrzynke z wyswietlaczem ?Chmielu pisze: ja mam dokładnie ten sam już zamontowany
"Każdy normalny człowiek ma od czasu do czasu ochotę splunąć w dłonie, zatrzeć ręce, wywiesić czarną flagę na maszcie i zacząć podrzynać gardła."
:Henry Louis Mencken:
:Henry Louis Mencken:
- Chmielu
- Użytkownik
- Posty:31
- Rejestracja:5 mar 2014, o 21:03
- Samochód:Renault Master
- Firma:własna - Gregson
- Uprawnienia:B,C
- Lokalizacja:Ruda Śląska
Re: Aku + woltomierz
Czujnik z termomentru zostawiłem w środku kabiny za fotelem kierowcy ponieważ mam fabryczny termometr zewnętrzny więc drugi mi potrzebny nie był.FRONT242 pisze:Zapytam z ciekawosci w ktorym miejscu wyciagnoles termometr , jezeli wyciagnoles na zewnatrz ? W moim sprinterze oryginalnie nie mam zadnego termometra ( wersja dla ubogich . Ja planuje zrobic otwor za siedzeniem kierowcy i termometr bedzie wisial za szoferka na wysokosci podlogi ( na zewnatrz oczywiscie ) . Kiedys juz mialem tego typu termometr ale moj owczarek niemiecki dorwal sie do tej czesci co wisiala za szoferka i ... dalej wiadomo co z ta czescia sie stalo . W ktorym miejscu dales skrzynke z wyswietlaczem ?Chmielu pisze: ja mam dokładnie ten sam już zamontowany
Co do jego umiejscowienia to zamontowałem go pomiędzy kabiną pojazdu a sypialką Wejkamy na górze czyli tak jak zaznaczyłem tylko po przeciwnej stronie.
- wichura
- Posty:51
- Rejestracja:12 cze 2013, o 23:02
- Samochód:Ducato
- Firma:Juhnke
- Uprawnienia:B
- Lokalizacja:Gorzów Wielkopolski
- Kontakt:
Re: Aku + woltomierz
A ja w międzyczasie - polecam ten temat, może was zaciekawi
http://busiarze.com.pl/viewtopic.php?f=74&t=480
http://busiarze.com.pl/viewtopic.php?f=74&t=480
Alter'Ego w trasie - http://www.facebook.com/gabriellashat - Zapraszam!
Re: Aku + woltomierz
Kurcze , za rzadko tu bywam... nie czytałem tego tematu . Mam taki voltomierz od roku . Zrobiłem instalacje ładowania drugiego aku i to mi sterowało - poprzez "puszkę" P10 tej samej firmy - przekaźnikiem ładowania dodatkowego akumulatora .Aku padło i została mi instalacja , do której podpiąłem ogrzewanie . Uruchomiłem wariant obciążenia akumulatora, górny próg mam na 12,5V a dolny próg ustawiłem na 11,8V . Kiedy podczas pracy ogrzewania aku zejdzie do dolnego progu 11,8V następuje odcięcie prądu . Auto odpala bez problemu , jeszcze muszę przetesować niższe progi , ale na razie nie było okazji , żeby mieć innego busika pod bokiem...FRONT242 pisze:Chmielu - dobre pytanie . Ja kilka dni temu kupilem wlasnie taka maszynke do temp. i volt. W poniedzialek podlacze .
Zastanawialem sie nad tymi pytaniami ktore napisales . Moze jakis madry elektronik podpowie
Ja kupilem to :
http://allegro.pl/woltomierz-termometr- ... 60175.html
Jeszcze chciałbym mieć amperomierz , który właśnie pokaże kiedy jest naładowany akumulator i można zgasić motor .Chmielu pisze:I pytanie numer 2 jak długo przepalać auto aby się aku doładował do nominalnego napięcia? Bo zakładam że jak odpalę silnik to woltomierz będzie podawał napięcie z alternatora (czyli normalne w czasie np jazdy) a nie z aku (czyli stan jego naładowania) ?
Może komuś przydadzą się moje wypociny...