Teraz jest 24 maja 2018, o 00:15


Jumper, tylne resory

  • Autor
  • Wiadomość
Offline
Avatar użytkownika

gregin

Użytkownik

Użytkownik

  • Posty: 9
  • Dołączył(a): 23 sie 2017, o 13:44
  • Podziękował : 0 raz
    Otrzymał podziękowań: 0 raz
  • Blog: Wyświetl Bloga (0)
  • Samochód: Jumper
  • Firma: Citroen
  • Uprawnienia: B

Jumper, tylne resory

Post13 maja 2018, o 22:50

Wożę lekkie ładunki o wadze najczęściej do 150kg. Z tego powodu zawieszenie samochodu odczuwalnie jest dość twarde i głośne.

Czy mogę w związku z tym z tylnego zawieszenia wzmocnionego wymontować ten dodatkowy resor i jeździć na jednym piórze?
Offline
Avatar użytkownika

Wolf

Moderator

Moderator

  • Posty: 1188
  • Dołączył(a): 18 lis 2013, o 11:18
  • Lokalizacja: Zachodniopomorskie
  • Podziękował : 350 razy
    Otrzymał podziękowań: 190 razy
  • Blog: Wyświetl Bloga (0)
  • Samochód: Fiat Ducato
  • Firma: PHU
  • Uprawnienia: B

Re: Jumper, tylne resory

Post14 maja 2018, o 08:55

gregin napisał(a):Wożę lekkie ładunki o wadze najczęściej do 150kg. Z tego powodu zawieszenie samochodu odczuwalnie jest dość twarde i głośne.

Czy mogę w związku z tym z tylnego zawieszenia wzmocnionego wymontować ten dodatkowy resor i jeździć na jednym piórze?


Chętnie odkupie od ciebie te pióra. Dodatkowo polecam przesmarować tuleje i nie żałuj smaru, od razu wyciszy nie będzie skrzypiało.
Offline
Avatar użytkownika

gregin

Użytkownik

Użytkownik

  • Posty: 9
  • Dołączył(a): 23 sie 2017, o 13:44
  • Podziękował : 0 raz
    Otrzymał podziękowań: 0 raz
  • Blog: Wyświetl Bloga (0)
  • Samochód: Jumper
  • Firma: Citroen
  • Uprawnienia: B

Re: Jumper, tylne resory

Post14 maja 2018, o 20:10

Ok, jeśli uda mi się je wymontować to się odezwie.
Offline
Avatar użytkownika

Wolf

Moderator

Moderator

  • Posty: 1188
  • Dołączył(a): 18 lis 2013, o 11:18
  • Lokalizacja: Zachodniopomorskie
  • Podziękował : 350 razy
    Otrzymał podziękowań: 190 razy
  • Blog: Wyświetl Bloga (0)
  • Samochód: Fiat Ducato
  • Firma: PHU
  • Uprawnienia: B

Re: Jumper, tylne resory

Post14 maja 2018, o 21:14

gregin napisał(a):Ok, jeśli uda mi się je wymontować to się odezwie.


Bez problemu, tylko dobry podnosnik
Offline
Avatar użytkownika

gregin

Użytkownik

Użytkownik

  • Posty: 9
  • Dołączył(a): 23 sie 2017, o 13:44
  • Podziękował : 0 raz
    Otrzymał podziękowań: 0 raz
  • Blog: Wyświetl Bloga (0)
  • Samochód: Jumper
  • Firma: Citroen
  • Uprawnienia: B

Re: Jumper, tylne resory

Post14 maja 2018, o 21:15

Pióra są ze sobą pośrodku skręcone zwykłą śrubą?
Offline
Avatar użytkownika

Wolf

Moderator

Moderator

  • Posty: 1188
  • Dołączył(a): 18 lis 2013, o 11:18
  • Lokalizacja: Zachodniopomorskie
  • Podziękował : 350 razy
    Otrzymał podziękowań: 190 razy
  • Blog: Wyświetl Bloga (0)
  • Samochód: Fiat Ducato
  • Firma: PHU
  • Uprawnienia: B

Re: Jumper, tylne resory

Post14 maja 2018, o 21:41

gregin napisał(a):Pióra są ze sobą pośrodku skręcone zwykłą śrubą?


Po środku śrubą, a po bokach obejmami (strzemionami), które po demontażu nie będą ci już potrzebne (stabilizują żeby resory razem pracowały i się nie przekręcił ten który będziesz demontował)
Offline
Avatar użytkownika

gregin

Użytkownik

Użytkownik

  • Posty: 9
  • Dołączył(a): 23 sie 2017, o 13:44
  • Podziękował : 0 raz
    Otrzymał podziękowań: 0 raz
  • Blog: Wyświetl Bloga (0)
  • Samochód: Jumper
  • Firma: Citroen
  • Uprawnienia: B

Re: Jumper, tylne resory

Post21 maja 2018, o 21:58

U mnie nie ma tych strzemion. Mam ten typ gdzie widać jak dodatkowo pióro odstaje z przodu i tyłu. Na końcach od góry są gumy.
Offline
Avatar użytkownika

paul0

Użytkownik

Użytkownik

  • Posty: 23
  • Dołączył(a): 25 sty 2018, o 23:30
  • Podziękował : 0 raz
    Otrzymał podziękowań: 11 razy
  • Blog: Wyświetl Bloga (0)
  • Uprawnienia: B

Re: Jumper, tylne resory

Postwczoraj, o 00:27

Przed taką ingerencja porównałbym przynajmniej wymiary pióra w wersji jednopiórowej resora i w wersji dwupiórowej.

Resor pracuje jako belka (w mechanice belka to element przenoszący naprężenia zginające), i pióra są dlatego coraz krótsze ponieważ moment zginający jest coraz wiekszy w miarę przybliżania sie do środka belki (dotyczy to belki obciążonej po środku).

Usunięcie pióra może spowodować zmianę pracy resoru - mniej będzie się wyginał (sprężyście) w miejscach gdzie do tej pory był pojedyńczy, a bardziej w miejscach gdzie miał dwa pióra. Jeśli konstruktor dla tego pióra nie przewidział takiej sytuacji to może się to skończyć szybszym zużycien resora po jego "odchudzeniu".

Jeżeli pióro resora jednopiórowego ma takie same wymiary jak dłuższe pióro resora dwupiórowego to mozna ten manewr zrobić pod warunkiem, że obciążenie nie będzie większe jak dla wersji jednopiórowej.
Istotne są wymiary: Długość piuóra, jego szerokość, grubość - szerokość i grubośc zmierzyć w kilku miejscach w wersji jednopiórowej i w wersji dwupiórowej i porównać. Jeśli te wymiary będą zgodne to można ten manewr wykonać.

Kiedyś mniejsze pojazdy też były z tyłu na resorach (np. mazda e2200 - busik, z napędem na tył, były wersje towarowe i osobowe), jak ktoś woził lekkie towary to też demontował najkrótsze pióro z resoru, ale później okazywało się, że tak "odchudzony" resor inaczej pracował i szybciej się zużywał (pękało pióro w pobliżu miejsca podparcia osi).

Na stacji diagnostycznej jest niewielkie ryzyko, że sie do tego przyczepią - jeśli diagnosta będzie znał ten typ pojazdu i sie zorientuje, że przy DMC podanym w dowodzie powinny być dwa pióra. Podobnie jest z "krokodylami" i z ich mobilnymi stacjami diagnostycznymi. Na śląsku za taki manewr zrobiony w dużym (jakaś solówka, DMC poniżej 10t) co wozili styropian i też "odchudzili" resory - zabrali im za to dowód rejestracyjny. Mogli się zorientować po wyglądzie resorów - mogły być jeszcze widoczne ślady po usuniętych piórach.

Za ten post autor paul0 otrzymał podziękowanie od
jarekvolvo(wczoraj, o 08:22)
Ocena:5.26%
 
Offline
Avatar użytkownika

gregin

Użytkownik

Użytkownik

  • Posty: 9
  • Dołączył(a): 23 sie 2017, o 13:44
  • Podziękował : 0 raz
    Otrzymał podziękowań: 0 raz
  • Blog: Wyświetl Bloga (0)
  • Samochód: Jumper
  • Firma: Citroen
  • Uprawnienia: B

Re: Jumper, tylne resory

Postwczoraj, o 08:10

Dziękuję za rozbudowaną odpowiedź.

Akurat mam takie zdjęcia pod ręką to pokażę:
https://photos.app.goo.gl/XFrdRN1pZRT6HtSg2

Bez obciążenia na dodatkowe pióro nie działa żadna siła. Jest ono charakterystycznie odgięte. Wygląda na to, że ono zaczyna pracować dopiero przy większym obciążeniu.

Obecnie jeżdżę z mniejszym ciśnieniem w tylnych kołach co trochę pomaga.
Offline
Avatar użytkownika

paul0

Użytkownik

Użytkownik

  • Posty: 23
  • Dołączył(a): 25 sty 2018, o 23:30
  • Podziękował : 0 raz
    Otrzymał podziękowań: 11 razy
  • Blog: Wyświetl Bloga (0)
  • Uprawnienia: B

Re: Jumper, tylne resory

Postwczoraj, o 17:00

Resory o zmiennej twardościm tak mają. Bez obciażenia pracuje górne pióro i niewielka częśc dolnego, pod obciażeniem pracują oba.

Drugie pióro też przenosi obciążenia przy nawet nie obciażonym pojeździe po np. wjechaniu w dziurę. (chwilowo siła oddziaływującz na pióro może być nawet większa od masy pojazdu, to taki sam efekt jak np. uderzenie młotkiem - w chwili uderzenia działa siła znacznie większa od ciężaru młotka.

Po demontażu dodatkowego pióra przełamanie resoru zdarzało się w poblizu mocowania osi, czyli tam gdzie jest największy moment zginający pióro.

Jeśli DMC pojazdu nie będzie wykorzystane to przy takiej zmianie należało by uaktualnić (w urzędzie) dane w dowodzie rejestracyjnym, a resory najlepiej wymienić na jednopiórowe fabryczne. Jest to najdroższa opcja, ale i też najbezpieczniejsza. Wymiany mogą też wymagać amortyzatory (jeśli w obu wersjach są różne - mogą tak samo wyglądać, a mieć inne harakterystyki tłumienia). Należało by to sprawdzić w dokumentacji serwisowej tego pojazdu.

Z cisnieniem w oponach nie schodził bym poniżej wartości podanej w instrukcji dla pustego pojazdu.
Za niskie cisnienie to wieksze zużycie paliwa i większe zużycie ogumienia (charakterystyczne - po brzegach większe niż na środku).
Następna strona

Powrót do Zawieszenie / Koła / Opony

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość